Ślężańska perć skalna

Przeł. Tąpadła (384) – znaki zielone – przecinka pod Skalnem (400) – ścieżka przyrodnicza  – Polana z Dębem (520) – znaki żółte – Ścieżka pod Skałami – bez znaków – Olbrzymki – znaki niebieskie – Ślęża (718) – znaki żółte – Ścieżka pod Skałami – ścieżka przyrodnicza – Skały Władysława  – bez znaków – Polana z Dębem – znaki żółte – Przeł. Tąpadła. 11 km. Suma podejść: 400 metrów.

Od przystanku i parkingu na Przełęczy Tąpadła idziemy za znakami niebieskimi, zielonymi i żółtymi drogą dojazdową w stronę Ślęży.

Przełęcz Tąpadła z Radunią Przelecz Tapadla (380 m)

Na Przełęczy Tąpadła

Na rozdrożu w lesie szlak niebieski i zielony odbijają w lewo, na wygodny trakt, którym trawersujemy płasko zdobione usypiskami południowo-zachodnie zbocza góry, mijając rozrzucone po lesie bloki skalne.

Jesień przy szlaku niebieskim
Las nad Przeł. Tąpadła

Po ok. kilometrze od krzyżówki szlak niebieski odbija w prawo, pod górę, zielony dociera zaś pod rozległe rumowisko Skalnego, widoczne najlepiej późną jesienią i zimą, kiedy to miejscowy gęsty drzewostan zrzuca swe liście. Obchodzimy osuwisko i dochodzimy do zarastającej przesieki po lewej.

Blue tourist trail under Skalna Rumowiska przy szlaku niebieskim
Podejście szlakiem niebieskim pod Skalne
Rezerwat Skalne Pod osuwiskiem Skalne
Osuwisko Skalne

Roztacza się stąd o poranku ładna, choć ograniczona przez coraz wyższe drzewka panorama sięgająca Świdnicy, Gór Suchych, Wałbrzyskich oraz zamykających widnokrąg przy dobrej widoczności Karkonoszy (a nawet grupy Wysokiego Kamienia w Górach Izerskich nad Szklarską Porębą).

Widoki z przesieki pod Skalnem: wsch. część Gór Sowich, Góry Suche (w chmurach) oraz Góry Czarne (z Borową)
 Panorama spod Skalnego – Chełmiec, Trójgarb, Świdnica i Karkonosze
Tu należy odbić znakowaną zieloną “butelką” ścieżką w prawo, pod górę (uwaga na znaki). Ciąg kamiennych schodków śmiało prowadzi “miedzą” między rumowiskami, wyprowadzając na siodełko ze skalną wychodnią.
Ścieżka przyrodnicza na Skalne
Podejście na Skalne
Na siodełku należy skręcić w prawo za nieformalnie wyznakowaną strzałką, w niezbyt wyraźną perć, która przechodzi wkrótce ponownie w strome stopnie. Po prawej i lewej mamy zarastające jarzębinami , buczyną i brzozami gołoborza.

Stone Podejście na Skalne
Przy skręcie ścieżki na Skalne

Ścieżka na Skalne

Perć zakręca w prawo i biegnie płaskim trawersem na widoczną skalną ostrogę z łatką słońca. Można tu odpocząć na naturalnym fotelu. Przed nami, na występie wzniesionym 200-metrów ponad okoliczne doliny znajduje się umieszczona tu w latach 80-tych XX wieku postać Matki Boskiej. W oddali ciemnieje wał Gór Sowich, oddalony Kotliną Dzierżoniowską, zaś po lewej, zza stoku Ślęży wyłania się Radunia.

Matka Boska Śnieżna Radunia (573 m) - view from Skalne
Platforma pod Skalnem

Na Skalnem

Ścieżka biegnie kawałek w lewo skalnym grzebieniem, schodząc wkrótce w kotlinkę i przewijając się pod kopcami z wielkich głazów. Okrąża je i wyprowadza ponownie na skalisty grzbiet, mijając kolejne jego spiętrzenia.

Na grani Skalnego Rocks & leaves 2

Przy ścieżce przyrodniczej Skalne

Na krzyżówce ze szlakiem niebieskim idziemy prosto, przekraczając następny próg, za którym znajduje się malownicza skałka. Tu znaki niebieskie odchodzą w prawo, my zaś prosto opuszczamy skalisty teren i docieramy do głównego “spacerniaka” na Ślężę z Tąpadeł – szlaku żółtego na tzw. Polanie z Dębem.

Czop Tapadlowy dab
Czop / Polana z Dębem

Od polany szlak żółty prowadzi w górę przez pas młodych brzeziniaków do kolejnego rozdroża przy tablicy informacyjnej rezerwatu “Góra Ślęża”. Teraz z lewo nieznakowaną drogą, biegnącą płasko i wkrótce się zwężającą (okresami mokro). Las staje się coraz bardziej gęsty, a z lewej dołącza znajomy szlak niebieski. Po prawej pojawia się urwisko Olbrzymek. Szlak wspina się śmiało na jego zbocze i przewija przez środek skalnych płyt, efektownym trawersem wśród potężnych bloków.

Olbrzymki  Ape-man?
Szlak przez Olbrzymki Mountain ash on Olbrzymki
Urwisko Olbrzymek / Ślężański “małpolud” / Szlak przez Olbrzymki

Za pierwszym urwiskiem odcinek lasu doprowadza nas do głównego spiętrzenia Olbrzymek (665 m n.p.m.) w formie skalistego wierzchołka kilkunastometrowej wysokości. Z jego czubka mamy ładny widok na bliski już szczyt Ślęży.

Szczyt Olbrzymków Szczyt Ślęży
Chemtrail over Sleza Zejście z Olbrzymków
Na wierzchołku Olbrzymek / Zejście z Olbrzymek

Strome zejście z Olbrzymek sprowadza na zarośnięte siodełko, za którym rozpoczynamy ostatnie podejście na Ślężę. Ciemny las wkrótce rzednie – końcowy odcinek to naprawdę strome stopnie. Na szczęście widać już tuż-tuż wieżę widokową na wierzchołku. Poniżej niej, przy zakręcie szlaku, znajduje się naturalna platforma skalna z samotnym drzewem z rozległą panoramą Gór Sowich, Kamiennych, Wałbrzyskich, Rudaw Janowickich, Gór Kaczawskich i Karkonoszy. Na dalekie widoki można liczyć zwłaszcza późną jesienią i zimą. Jeszcze szersza panorama, bo nie ograniczona w stronę południowo-wschodnią drzewami rozciąga się z położonej na samym wierzchołku wieży widokowej. Widać stąd także przy ładnej pogodzie Góry Bardzkie, Złote, Masyw Śnieżnika i Góry Opawskie. Niestety jej podziwianie zakłócają zwykle niespokojne podmuchy wiatru.

Na Wiszącej Skale Góry Sowie w jesiennych mgłach
Zima na Wiszącej Skale Zimowe słońce na Ślęży
Na szczytowych skałach Ślęży

Przy wieży widokowej szlak zakręca w lewo i prowadzi szczytowym, skalistym grzebieniem Ślęży ku widocznemu kościołowi, przy którym i pod którym znajdują się ruiny średniowiecznego zamku, okrąża świątynię i obniża się na podszczytową polanę Ślęży z rzeźbą kultową zwaną Niedźwiedziem, milenijnym krzyżem, budynkiem schroniska oraz potężną wieżą przekaźnika radiowo-telewizyjnego. Spod krzyża rozciąga się rozległy widok na płaską Równinę Wrocławską z majaczącymi w dali wzniesieniami Wału Trzebnickiego.

Kościółek na Ślęży Ruiny zamku Ślęża zimą
Kościół na Ślęży / Pozostałość zamku
Ślężański miś Tourist hostel under the top of Sleza
Rzeźba kultowa Niedźwiedź / Schronisko na Ślęży

Od skrzyżowania szlaków przed schroniskiem idziemy w lewo za znakami czerwonymi i żółtymi, szybko obniżając się skalistym północnym ramieniem Ślęży. Mijamy kolejne formacje skalne zwane Bramą i Husyckimi Skałami, niestety, niemal całkowicie zarośnięte, i wychodzimy na niewielkie spłaszczenie na granicy rezerwatu “Góra Ślęża”. W prawo odchodzi tu dukt, którym prowadzą zielone znaki ścieżki przyrodniczej.

Brama
Na Ślęży / Tzw. Brama

Idziemy nimi, wkrótce odbijając od traktu w lewo, w głąb lasu. Po prawej pojawia się kamienna cembrowina źródła Anny, po lewej szczyt Skał Władysława, których długi grzebień stromo opada przed nami. Równolegle prowadzą kamienne schodki, szybko obniżając się do przebiegającego u stóp skał traktu.

Down the ice tube - Anne's spring Path up Wladyslaw Rocks
Lodowa butelka przy źródle Anny / Skały Władysława zimą

Idziemy wspomnianą drogą w prawo i na bliskim rozdrożu prosto, pod górę. Dukt trawersuje niemal poziomo wschodnie stoki Ślęży – po kilkuset metrach przecina go szlak czerwony z Sulistrowiczek na szczyt góry. Za szlakiem droga zwęża się i wychodzimy na otwarte w ostatnich latach (2018) rozległ wylesienie z widokiem, który sięga Hrubego Jesenika oraz Śnieżnika i Pradziada.

Widoki ze Ścieżki pod Skałami Pradziad i Szerak w Wysokim Jesioniku / Śnieżnik i Mały Śnieżnik

Droga nagle kończy się w lesie przed niewielkim skalnym rumowiskiem. U jego podnóży (ścieżka w lewo) znajduje się niewielka nisza skalna zwana Zbójecką Pieczarą. Prosto prowadzi natomiast, miejscami niezbyt oczywista perć (znaczona co jakiś czas kropkami na drzewach).

Mglisty las Jesienna Ścieżka pod Skałami
Las na wschodnich stokach Ślęży / Ścieżka pod Skałami na odcinku Zbójecka Pieczara – Źródło Beyera

Wije się ona między głazami (więcej zdjęć z tego odcinka tutaj), podchodząc na skalną wychodnię z widokiem na Radunię. Tu skręca w prawo, pod górę i zakosami doprowadza do ukrytego wśród drzew Źródła Beyera.

Wychodnia przy Ścieżce pod Skałami Źródło Beyera
Wychodnia przy Ścieżce pod Skałami / Źródło Beyera

Na krzyżówce zaraz za źródłem Ścieżka pod Skałami biegnie dalej prosto, odcinkiem przez jeszcze gęstszy las, uprzątniętym z niektórych drzewek. Mijamy zarastającą przecinkę z widokiem na Radunię, Góry Bardzkie i Złote, docierając do odsłoniętych rumowisk Wiszącej Skały w południowym ramieniu Ślęży.

Ścieżka pod Skałami pod Źródła Beyera / Wisząca Skała

Wychodzimy na siodełko w Wiszącej Skale między głównym masywem a dawnym punktem widokowym (po lewej), na który prowadzą schodki).

Jesień na Wiszącej Skale

Tu opuszczamy Ścieżkę pod Skałami, która na dalszym odcinku ostatnio (2019) jest zawalona upadającymi drzewami i kierujemy się prosto drogą w dół rozległego wylesienia z panoramą sięgającą Karkonoszy.

Wylesienie pod Wiszącą Skałą: Góry Sowie i Kamienne / Góry Wałbrzyskie i Karkonosze

Droga zawija w lewo i dochodzi do poprzecznego duktu, którym już płasko w prawo, po kilkuset metrach dochodzimy do głównej “ceprostrady” czyli szlaku żółtego z Przeł. Tąpadła na Ślężę. Szlak ten schodzi jednostajnie szeroką drogą, mijając niewielkie skałki po prawej do krzyżówki ze znakami niebieskimi nad Przeł. Tąpadła i położoną tuż poniżej samą przełęcz, gdzie rozpoczynaliśmy naszą wycieczkę.

Descent to Przelecz Tapadla Radunia from Tapadla pass
Na szlaku żółtym na Przeł. Tąpadła

MAPA TRASY  (z powodu braku podkładu oznaczony na mapie wariant omija Wiszącą Skałę)