Złote góry

Zlate Hory (parking przy lanovce) – szlak niebieski – rozdroże pod Vyrem – czerwona ścieżka dydaktyczna – Maria Panna Pomocne – czerwona ścieżka dydaktyczna/szlak żółty – Zlate Hory (lanovka). 11 km. Ok. 500 metrów różnicy wzniesień.

Trasa wiedzie przez ruiny dawnego zamku Edelstejn, sztolnie i wyrobiska pokopalniane na stokach najwyższego w Górach Opawskich Poprzecznego Wierchu oraz Taborskie Skały do nowego budynku sanktuarium ze starą, długą historią. Z polan i przecinek widoki na ziemię nyską, Biskupią Kopę i Wysoki Jesionik. Rozpoczynamy na krańcu Zlatych Hor – sennego dziś miasteczka przy samej granicy z Polską, w cieniu Biskupiej Kopy. Przy zakręcie szosy do Vrbna, tuż obok dolnej stacji wyciągu kanapowego na  Zamkowy Wierch znajduje się parking oraz skrzyżowanie szlaków.

Wybieramy niebieski i idziemy asfaltową drogą w górę doliny Zamkowego Potoku, mając przed sobą zieloną kopę Zamkowego Wierchu z przecinką wspomnianego wyciągu. W lesie szlak odbija w prawo i wąską ścieżką wśród zarośli ścina zakole drogi, podchodząc stokiem Zamkowego Wierchu aż do górnej stacji wyciągu. Roztacza się stąd widok na Zlate Hory i Biskupią Kopę. Szlak przecina drogę ze Zlatych Hor, na którą ponownie wychodzimy i wznosi się w gęstym lesie na pokryty śladami dawnej warowni biskupiej Edelstejn wierzchołek Zamkowego Wierchu.

Widok na Zlate Hory spod Zamkowego Wierchu Ruiny Edelsztajnu
Widok z górnej stacji wyciągu na Zlate Hory / Ruiny zamku Edelstejn

Szlak niebieski schodzi krótko do drogi, którą już dwukrotnie przekraczał i wiedzie trawersem północnych stoków Poprzecznego Wierchu okrążając dolinę Zamkowego Potoku tuż ponad wylotem dawnej sztolni Mir. Widać stąd kopę Zamkowego Wierchu, a w dali Zlate Hory. Po prawej bije źródełko Nad Mirem. Tuż za źródełkiem szlak niebieski opuszcza ponownie wygodny trakt i podchodzi krótko lasem do prostopadłego duktu, którym biegnie czerwono znakowana ścieżka spacerowa. Kierujemy się nią w prawo, a trakt doprowadza nas do zawalonego niestety wylotu Nowej Hackelberskiej Sztolni.

Widok z drogi do Pomocnego Wylot starej sztolni pod Pricznym Wierchem

Nad Mirem / Wylot Nowej Hackelberskiej Sztolni

Dalszy odcinek czerwonej ścieżki dydaktycznej od zawalonego wylotu sztolni do Taborskich Skał jest słabo oznaczony – ścieżka wiedzie niemal na przełaj przez gęste młodniki, często zmieniając kierunek, cały czas jednak trawersując północne stoki Poprzecznego Wierchu i stopniowo zyskując wysokość. Z przecinek mamy widoki na ziemię nyską i Biskupią Kopę. Wreszcie w ciemnym lesie osiągamy grzbiet i skrzyżowanie ze szlakiem czerwonym.  Ok. 100 metrów, na skraju lasu zaczynają się tzw. Taborskie Skały, wiązane z pobytem udających się na Śląsk husytów.

Widok Punkt widokowy na Taborskich Skałach
Biskupia Kopa z trawersu Pricznego vrchu / Ambona widokowa na Taborskich Skałach

Roztacza się stąd widok na pasmo Orlika i Keprnika w Hrubym Jeseniku, płaskowyż Rejvizu, masyw Zlatego Chlumu oraz położone na horyzoncie Góry Złote.

Wysoki Jesionik z Taborskich Skał Widok z Taborskich Skał
Widok z Taborskich Skał na Wysoki Jesionik / Na Taborskich Skałach

Przy Taborskich Skałach znajduje się wyrobisko dawnej sztolni Olovena. Za nią czerwona ścieżka szlakiem zlatohorskiego górnictwa wiedzie kawałek grzebieniem Poprzecznego Wierchu, po to by po kilkuset metrach odbić w prawo, w ciemny świerkowy las.

Jedna z jam na Taborskich Skałach Początek jesieni na Pricnym vrchu
Stare wyrobisko przy Taborskich Skałach (Olovena) / Na grzbiecie Poprzecznego Wierchu

Klucząc mijamy kolejne, ogrodzone zapadliska, ślady po zawalonych chodnikach, których w długiej historii miejscowego górnictwa wydrążono tu ponad 100 km. Właściwie cały masyw Poprzecznego Wierchu jest nimi zryty. Przy zapadliskach, zabezpieczonych drewnianymi płotkami ustawiono tablice informacyjne. Przy Velkich Pinkach zapadlisko tworzy efektowne urwiska kilkunastometrowej wysokości.

Szlakiem zlatohorskich jam Velke Pinky
Jamy po dawnych sztolniach / Wyrobisko Velke Pinky

Za Velkimi Pinkami ścieżka dydaktyczna wraca na grzbiet Poprzecznego Wierchu i dochodzi do przecinki z rozdrożem. Wierzchołek Poprzecznego Wierchu znajduje się niecały kilometr na wschód (za szlakiem czerwonym), lecz jest pozbawiony widoków – na ograniczony widok można liczyć z rozległej przesieki opadającej na północny stok ok. 300 metrów przed wierzchołkiem. Można zatem pominąć sobie spokojnie zwiedzenie najwyższego punktu Gór Opawskich i na wspomnianym wyżej rozdrożu skręcić w lewo za znakami niebieskimi.

Na Pricnym vrchu Biskupia Kopa spod Pricnego vrchu
Na szczycie Pricznego vrchu / Biskupia Kopa spod szczytu Pricznego vrchu
Ścieżka obniża się dość stromo lasem na północnym zboczu Poprzecznego Wierchu, wychodząc na przesiekę pod garbem Vyru. Po prawej, w dole widać wieżyczkę sanktuarium Matki Boskiej Wspomożenia Wiernych (Pomocnej), na dalszym planie zaś wał Biskupiej Kopy. Dochodzimy do samotnej skałki na Vyrze, po lewej otwiera się widok na Góry Złote oraz Nizinę Śląską w głębi.
Zejście do Pomocnego Vyr
Zejście do Pomocnego / Skałki na Vyrze

Ze spiętrzenia ze skałką schodzimy gęstym bukowym lasem do skrzyżowania dróżek, gdzie szlak niebieski odchodzi w lewo do Zlatych Hor (trasą, którą opuściliśmy podchodząc na Priczny Wierch). Kontynuujemy zejście w prawo czerwono znakowaną ścieżką dydaktyczną w stronę widocznych zabudowań sanktuarium Maria Pomocne, przy których znajduje się parking.

Buczyna nad Pomocnem Sanktuarium Pomocne
Buczyna nad Pomocnem / Sanktuarium Matka Boska Pomocna

Przy kościółku wybieramy szlak żółty, który prowadzi nad sanktuarium, mijając stare kopuły poprzedniej świątyni oraz stacje drogi krzyżowej. Rozpoczynamy zejście do Zlatych Hor, po prawej otwiera się ładny widok na Biskupią Kopę. Już w lesie dochodzimy do poprzecznej drogi, którą szlak prowadzi w prawo na niewielką polankę. . Dawne chodniki Mednej stoly znajdują się ok. 100 metrów w prawo od skrzyżowania szlaku żółtego z czerwoną ścieżką dydaktyczną. Obecnie są jednak zamknięte metalowymi kratami. Szlak żółty schodzi w lewo przez ciemny świerkowy bór i wychodzi na drogę tuż nad dolną stacją wyciągu na Zamkowy Wierch, gdzie zaczynaliśmy wyprawę.

Pomocne - droga krzyżowa Widok na Biskupią Kopę z zejścia do Zlatych Hor
Kapliczka Drogi Krzyżowej przy zejściu do Zlatych Hor / Biskupia Kopa z żółtego szlaku do Zlatych Hor