Karkonosze mniej znane

Mostowa – bez znaków – dolina Myi – bez znaków – Sudecka Droga – bez znaków i zielone – wodospad Podgórnej – znaki żółte – Sudecka Droga – bez znaków – Mostowa. 9,5 km. Ok. 300 m różnicy wzniesień.

Mimo braku szlaku na przeważającej długości trasa dość łatwa orientacyjne. Opis zmieniono wobec drastycznych zmian w terenie jakie miały miejsce w roku 2012. Alternatywna trasa z Borowic (odległość 11,5 km): z placyku przy Drodze Sudeckiej i zakazie wjazdu idziemy szlakiem żółtym  aż do brzegów Myi, gdzie skręcamy w prawo w leśną drogę wiodącą do szlaku zielonemu. Dalej za znakami zielonymi do wodospadu Podgórnej, potem żółtym i albo przez Polankę albo w prawo ponownie od Myi bez znaków do cmentarzyka na Mostowej. Wracając, przy wylocie doliny Myi na Drogę Sudecką drepczemy z powrotem w prawo szosą do samochodu, uważając na drwali oczywiście. Wg aktualnych informacji (lato 2014) dojazd do cmentarzyka na Mostowej jest znów możliwy.

parking na Mostowej

Początek przy parkingu obok cmentarzyku jeńców budujących tzw. Drogę Sudecką na Mostowej – stąd prosto do góry drogą, którą przerobiono w roku 2012 na leśną, asfaltową autostradę do zrywki drzewa, co zabrało trasie znaczną część uroku. Poniższe zdjęcia należy traktować jako historyczne.

Cemetery on Mostowa Zejście do Przesieki
Cmentarzyk na Mostowej / Droga na Mostowej

Wychodzimy na rozległą przecinkę z ładnym widokiem na Śląski Grzbiet Karkonoszy – przed nami wznoszą się Tępy Szczyt (1385 m n.p.m.) i Mały Szyszak (1435 m n.p.m.). Po prawej ciągnie się długie ramię Suchej Góry (1114 m n.p.m.) rozdzielające doliny Podgórnej i Czerwieni. Na krzyżówce duktów na wspomnianej przecince idziemy prosto, nachylenie stoku wzrasta.

Central part of Karkonosze Tępy Szczyt (1388 m) & Mały Szyszak (1436 m)
Tępy Szczyt i Mały Szyszak z grzbietu między dolinami Myi i Podgórnej
Droga wznosi się jednostajnie zboczami Ptasiaka.
Sucha Gora (1114 m) Karkonoski szlak
Widok na Suchą Górę / Droga do doliny Myi (zdj. archiwalne)

Zostawiamy wyłożoną głazami ścieżkę prowadzącą prosto na Ptasie Skały i trzymamy się trawersu zbocza doliny Myi. Po lewej, na przeciwzboczu doliny ukazują się potężne Szwedzkie Skały, a przed nami, na stoku Smogorni – Zamczysko.

Skała Zamczysko w dolinie Myi Widok na Szwedzkie Skały
W dolinie Myi – skała Zamczysko / Szwedzkie Skały

Po nowym moście, którego budowa pochłonęła jedno z najładniejszych miejsc w dolinie, przechodzimy potok i odnajdujemy zrypaną na pierwszym odcinku przez budowniczych drogę na drugim brzegu prowadzącą wzdłuż doliny.

Myja stream Cascades of Myja

Kaskady Myi

Idziemy nią prosto w dół do potężnych Szwedzkich Skał, nieco schowanych od strony duktu w młodniku po lewej. Są one jednak łatwo dostępne prowadzącą na szczyt dróżką, choć nieźle zarośniętą. Ze skał widoki sięgające Słonecznika, Suchej Góry i Gór Izerskich.

W Dolinie Myi On the eastern side of the Myja valley

Okolice Szwedzkich Skał

Na Szwedzkich Skałach Smaller tower in Szwedzkie Skaly
Na Szwedzkich Skałach

Wracamy do duktu i idziemy nim w lewo. Poniżej krzyżówki z kamiennym słupkiem wąski kiedyś dukt ostatnio został rozjeżdżony i zawalony przez leśników gałązkami. I, gdy już się wydaje, że zginie wśród młodych świerków, wyprowadza na szeroką, wygodną Drogę Chomontową łączącą Karpacz Górny z Drogą Sudecką, do której maszerując w lewo, w dół dochodzimy, tuż przy mostku na Myi.

Droga do Doliny Myi Myja near Droga Sudecka
Droga Chomontowa / Potok Myja przy Drodze Sudeckiej

Przekraczamy Drogę Sudecką i nieznakowaną dróżką dochodzimy po chwili do szlaku żółtego z Borowic do Przesieki. Idziemy nim kawałek w lewo, ponownie wychodząc nad Myję przy ujęciu wody. Tutaj w prawo leśnym duktem (znaki żółte odbijają w lewo), który doprowadzi nas do skraju lasu nad Przesieką, gdzie napotykamy dwa kolejne szlaki – zielony i czarny. Schodzimy nimi w lewo, mijając grupę skalną Szachownica, wąskim grzbietem oddzielającym dolinki Myi i Kaczej, gdzie rozłożyła się część zabudowań Przesieki. Na siodełku szlaki opuszczają ulicę i rozpoczynają strome, lecz krótkie zejście do mostku na Myi i po kolejnym odcinku boczną przesiecką uliczką do mostku na Podgórnej.

Another cascade on Podgorna Podgórna w Przesiece
Potok Podgórna w Przesiece

Stąd szlaki prowadzą w górę potoku, zanurzając się w malowniczy wąwóz, o stromych, zadrzewionych ścianach. Podgórna tworzy tu liczne bystrza i progi, a miejsce z uwagi na liściasty drzewostan jest urokliwe zwłaszcza jesienią.

The valley of Podgorna Dolina Podgórnej

W wąwozie Podgórnej

Wreszcie docieramy do wodospadu Podgórnej, gdzie woda opada z hukiem dwoma pięknymi kaskadami. Przechodzimy kładką strumień i wychodzimy na skały nad progiem wodospadu, zabezpieczone drewnianą barierką. Od wodospadu szlak zielony podchodzi na stok doliny Podgórnej. Warto jednak zajrzeć na tym odcinku nad sam potok przeciskający się między potężnymi głazami i naturalnymi basenami.

Cascades on Podgorna Na Podgórnej
Podgórna powyżej wodospadu

Znaki zielone doprowadzają wreszcie do skrzyżowania ze szlakiem żółtym, który ponownie wyprowadza nas nad Podgórną. Stąd do parkingu przy cmentarzyku można dostać się najkrótszą drogą – ścieżką, która odbija w prawo, dość stromo pod górę ok. 100 metrów od mostku. Niestety wyprowadza ona na polankę oznaczoną jako teren prywatny, gdzie lubią gonić sobie psy. Polankę można obejść od zachodu skrajem lasu (bez ścieżki). Należy następnie wyjść na drogę biegnącą z polanki ku południowi, która po dalszych 150 metrach doprowadza do Drogi Sudeckiej – skąd albo w prawo szosą, albo prosto leśnym duktem dochodzimy do bliskiego już cmentarzyka. Wariant drugi zakłada dojście żółtym szlakiem aż do znajomego ujęcia wody nad Myją i potem w prawo do Drogi Sudeckiej przy mostku na Myi oddalonego o ok. kilometr marszu od cmentarzyka, albo skręcenie w prawo, przed Myją w drogę leśną, która wyprowadza powyżej wspomnianej już Polanki.