Skalne grzybobranie

Batorówek – znaki żółte – Skalne Grzyby węzeł środkowy – znaki niebieskie i zielone – Pod Radkowskimi Skałami – znaki niebieskie – Burzowa Łąka – znaki czerwone – Skalne Grzyby węzeł północny – znaki żółte – Skalne Grzyby węzeł środkowy – znaki niebieskie – Batorówek. 14 km. Ok. 250 metrów różnicy wzniesień.

Trasa pozwalająca poznać wschodni kraniec Gór Stołowych – biegnie przez lesisty grzbiet Skalnych Grzybów, najpierw wierzchowiną z ciekawymi formami, potem u stóp urwisk opadających z płaskowyżu. Bardzo malownicze są również Baszty nad Radkowem. Możliwość przejścia również z drugiej strony – od parkingu przy Burzowej Łące (tzw. Droga Stu Zakrętów). Do leśnego parkingu na terenie osiedla Batorówek możemy dojechać zarówno od strony Szczytnej, jak i od drogi Polanica-Zdrój – Wambierzyce długą, idealną dla rowerów “rampą” (tzw. Czarny Trakt budowany w czasie II wojny światowej przez robotników przymusowych) stopniowo wznoszącą się na krawędź środkowego stopnia Gór Stołowych długim ramieniem, dość nietypowym dla tego pasma.

Czerwony Stawek Wyjście na szlaki w Batorówku

Stawek na Czerwonej Wodzie w Batorówku / Wyjście na szlaki w Batorówku

Przy parkingu w Batorówku znajduje się niewielki stawek na Czerwonej Wodzie o charakterystycznym rdzawym kolorze, dwie wiaty, ławeczki i mapy Parku Narodowego Gór Stołowych. Biegną tędy dwa szlaki turystyczne – żółty i niebieski, którymi idziemy wygodnym traktem w górę Czerwonej Wody. Po kilkuset metrach, przy drewnianym rogaczu szlak żółty skręca w prawo i prowadzi kawałek wzdłuż Czerwonej Wody by przekroczyć ją drewnianą kładką, nieco potrzaskaną.

Czerwona Woda Red water

Potok Czerwona Woda

Łagodnie wznosimy się stokami Dzika, przecinając poprzeczny dukt. Osiągamy niezbyt wyraźny grzbiet i tu szlak żółty zakręca w lewo, w ścieżkę przemierzającą gęsty świerkowy las. Wokół szlaku zaczynają się skały. Niestety, jeszcze kilkanaście lat temu ładnie wyrastały ponad ścieżkę – dziś są kompletnie zarośnięte z każdej strony, utrudniając ich zdjęcie. Podobnie jest zresztą w całym masywie Skalnych Grzybów, gdzie poszukiwanie poszczególnych skałek w gąszczu ciemnego boru przypomina prawdziwe grzybobranie. Przekraczamy poprzeczny dukt i wznosimy się koło kolejnych skałek.

Stone wings Grzybek pod Rogaczem

Skały pod Rogaczem

Wychodzimy na przecinkę, którą prowadzi szlak czerwony z Karłowa i podchodzimy krótko w prawo do ławeczek i rozwidlenia szlaków na tzw. Rogaczu (680 m n.p.m.).

Skalne Grzyby - skały pod Rogaczem Skrzyżowanie szlaków na Rogaczu

Skały pod Rogaczem / Rozwidlenie szlaków na Rogaczu

Szlak żółty skręca tu w lewo i prowadzi dalej przez gęsty las, w którym coraz częściej zaczynają dominować skały.

Kolumna skalna nad szlakiem czerwonym Między Rogaczem a węzłem środkowym

Skalne Grzyby za Rogaczem

Przekraczamy płytką, podmokłą kotlinkę, potem, obok kamiennego strażnika, głębszą rozpadlinę i dochodzimy do kolejnego głazowiska.

Yellow water Stone tower

Podmokłe siodełko / Kamienny strażnik żółtego szlaku

Piaskowcowe skały są tu wprost powtykane między świerki. Na jednej z grzęd przysiadły trzy borowiki.

Skalne murki w pd. części Skalnych Grzybów Szlak żółty w Skalnych Grzybach

Miasteczko skalne przy szlaku żółtym

Jeden ze Skalnych Grzybów W Skalnych Grzybach

Rejon Trzech Borowików

Szlak mija kolejne formacje i wychodzi na rozdroże w środkowej części Skalnych Grzybów, gdzie napotykamy szlak niebieski z Batorówka do Wambierzyc.

Lost in spruces W Skalnych Grzybach

Wychodnie w pd. części Skalnych Grzybów

W Skalnych Grzybach W Skalnych Grzybach

Skalny “Titanic” przed wyjściem na szlak niebieski

Oba szlaki prowadzą  razem przez kilkaset metrów. I w tej części znajdziemy ciekawe okazy, niestety zarośnięte, zwłaszcza okazały mur skalny po lewej stronie ścieżki. Po prawej, ok. 100 metrów od szlaków pysznią się Dwa Borowiki z ukrytym w pobliżu skalnym kowadłem.

Skalna grzybnia Dwa Borowiki

Dwa Borowiki

Kowadło W Skalnych Grzybach

Rejon Dwóch Borowików

Pod skalnym murkiem dochodzimy do kolejnego drewnianego “rogacza”, gdzie szlaki żółty i niebieski się rozchodzą. Od wspomnianego drogowskazu kierujemy się za znakami niebieskimi, które odchodzą w prawo, w dół, obniżając się suchą dolinką pod rozległe urwiska płaskowyżu Gór Stołowych. Po drodze, po lewej mijamy efektowną skałę z okapem.

Węzeł środkowy Przy szlaku niebieskim

Węzeł środkowy Skalnych Grzybów / Skała z okapem przy szlaku niebieskim

Pod skałami od szlaku niebieskiego odchodzi w lewo szlak zielony. Jego ślepa odnoga prowadzi krótko, lecz stromo w górę na platformę widokową 50-metrowego urwiska Pielgrzyma.

Okolice Pielgrzyma Podejście na Pielgrzym

Mur płaskowyżu Gór Stołowych pod Skalnymi Grzybami

Ścieżka przewija się pod skalnym murem i znów podchodzi, wyprowadzając na górną jego krawędź.

Podejście na Pielgrzym Podejście na Pielgrzym
Podejście na Pielgrzym

Ostatni odcinek na wierzchołek Pielgrzyma pokonujemy po kamiennych schodkach.

Podejście na platformę widokową Platforma na Pielgrzymie

Na szczycie Pielgrzyma

Z platformy na Pielgrzymie rozciąga się panorama Wzgórz Ścinawskich i Włodzickich z zamykającymi horyzont Górami Sowimi.

Platforma na Pielgrzymie Platforma na Pielgrzymie

Platforma widokowa na Pielgrzymie

Druga odnoga szlaku zielonego biegnie u stóp płaskowyżu Skalnych Grzybów, trawersując jego strome zbocza drogą, która biegła kiedyś do miejscowego kamieniołomu. Nad nami wyrastają potężne filary skalne o wysokości nawet 60 metrów.

Droga pod skałami Naskalna brzózka

U podnóży Pielgrzyma

W niewielkiej kotlince szlak odbija w lewo pod górę ku niebieskiemu łącznikowi z biegnącym górą szlakiem czerwonym. Znajduje się tu świadectwo ciągłego działania sił niszczących na płaskowyż – zawalona nisza piaskowcowa u stóp skalnego muru.

Pod Pielgrzymem W Skalnych Grzybach

Szlak zielony pod skałami / Skałki w rejonie krzyżówki ze szlakiem niebieskim

Szlak zielony prowadzi dalej ciemnym lasem, a same urwiska powyżej wydają się po pewnym czasie dość monotonne. Wreszcie dochodzimy do kolejnego szlaku niebieskiego i skręcamy nim w lewo, stromo podchodząc na górną krawędź płaskowyżu.

Skalne bliźniaki Okno skalne

Formy skalne przy wejściu w Radkowskie Skały

Dotarliśmy do grupy Radkowskich Skał, a właściwie ich najciekawszej części, zwanej Basztami. Las dookoła usiany jest skałkami o ciekawych formach, a ich nagromadzenie jest jednym z gęściejszych w Górach Stołowych.

Piaskowcowy las Okręt skalny

Piaskowcowy las w Radkowskich Skałach / “Okręt” w Radkowskich Skałach

Skały przybierają tu różne kształty, a ich wygląd zmienia się w zależności od punktu widzenia. Oto na przykład dwa przytulone bliźniaki, po bliższym podejściu okazują się groźnymi skalnymi maczugami.

Przytuleni Młoty

Maczugi w Radkowskich Skałach

Szlak zakręca w prawo i prowadzi przez płaskowyż usiany tu grzybami, tworzącymi ciasne przejścia, ale i samotnymi wieżami skalnymi.

Skalne miasteczko Baszt Skalny młot

Mały labirynt w Radkowskich Skałach / Skalna wieżyca

Dochodzimy do małego prześwitu w sercu Baszt – po lewej uwagę przykuwa potężny młot skalny. Ponieważ ten rejon nie jest tak znany jak Szczeliniec i skały nie doczekały się własnych, oficjalnych nazw – warto zabawić się w przydanie im takowych prywatnie.

Stone beak Baszty

Młot i Kopyto w Radkowskich Skałach

Obok wspomnianego młota wznosi się coś, co przypomina czarcie kopyto. Ale mamy również w pobliżu bardziej klasyczne i niewinne grzybki. Bliżej krawędzi stoliwa widnieją dwie grupy bliźniaków. Wreszcie, niemal nad samą krawędzią opadającą kilkadziesiąt metrów pionowo w dół przycupnęło niewielkie miasteczko skalne z wąskimi przejściami.

Baszty over Radkow Stone asylum (Radkowskie Skaly)

Skalne bliźniaki w Basztach / Baszty

Ze skraju urwiska roztacza się panorama obejmująca położony u podnóży na równinie Radków oraz grzbiety Broumovskich Sten w oddali. Po lewej widać Szczeliniec Wielki, wyłaniający się zza grzbietu Radkowskich Skał. Patrząc na horyzont, dojrzymy za Kotliną Broumova charakterystyczne stożki Gór Suchych.

Koruna from Radkowskie Skaly Szczeliniec from Radkowskie Skaly

Widok z Baszt na Białą Skałę i Korunę / Szczeliniec Wielki

Na samą przepaścią przycupnęły wczepione w skałę drzewka oraz inne dziwniejsze stwory. Idziemy dalej za znakami niebieskimi, mijając po lewej charakterystyczną formację skalną i, nieco dalej, dwa porośnięte mchem grzybki.

Rocky ...thing Skalne Grzybki

Koniuszek Karkonosza / Kolejne grzyby

Świerkowym lasem schodzimy krótko do kamienistego duktu i nim w prawo do widocznej Drogi Stu Zakrętów tuż przy 270-stopniowym Stroczym Zakręcie. Stąd czeka nad krótki spacer wspomnianą szosą – trzeba zachować ostrożność z uwagi na spory ruch zwłaszcza w tzw. sezonie i, co się rozumie, sporą ilość zakrętów. Trzymamy się przepisowo lewej strony, zwłaszcza, że można tu co-nieco znaleźć w przydrożnym lesie.

Maczuga przy Drodze Stu Zakrętów Rock near Droga Stu Zakretow

Skalne berło przy Drodze Stu Zakrętów

Przy wyraźnym łuku szosy w prawo przysiadła okazała kolumna. Po niecałym kilometrze tuptania szosą dochodzimy do małego parkingu przy tzw. Burzowej Łące, gdzie dochodzi z prawej szlak czerwony. Idziemy nim w lewo przez las, cały czas wygodnym płaskim duktem.

Droga Stu Zakretow Przy Drodze Stu Zakrętów

Kolumna przy Drodze Stu Zakrętów

Wreszcie szlak odbija w lewo, w boczną dróżkę, a my z nim. Wkrótce znów wkraczamy w “grzybowy” las. Ścieżka w lewo od szlaku prowadzi do jednego z najładniejszych grzybków, tzw. Podwójnego Grzyba.

Double mushroom Podwójny Grzyb

Podwójny Grzyb

Za powyższą formacją wychodzimy na krawędź stoliwa, a z lewej dochodzi łącznikowy szlak niebieski od szlaku zielonego, którym wędrowaliśmy w przeciwną stronę. Przed nami zza niskich świerków wyłaniają się Skalne Wrota – jedna z najładniejszych formacji Skalnych Grzybów.

Skalne Wrota Skalna Brama

Skalne Wrota

Za Wrotami szlak czerwony mija kolejne urokliwe grzybki. Wychodzimy na trakt, który biegł cały czas prosto z Burzowej Łąki, tuż przy zarastającej modrzewiami polance, na której znajdują się grzyby przypominające małe kowadła.

W Skalnych Grzybach At western crossroads in Skalne Grzyby

Grzybki przy szlaku czerwonym

Skręcamy jednak zaraz z drogi w lewo i przy wiacie oraz drogowskazie ukrytych w szpilkowym lesie wybieramy szlak żółty, który zagłębia się w ciemny bór. Mijamy okazałe formacje ukryte wśród drzew po lewej i po prawej.

Borowik W Skalnych Grzybach

Przy szlaku żółtym

Wreszcie dochodzimy do prześwitu, gdzie znajdują się jedne z ciekawszych form skalnych – na prawo od ścieżki coś przypominającego parę kręgli, a po drugiej stronie – para kształtnych grzybków.

Two aliens W Skalnych Grzybach

Kręgle czy żyrafy?

Skalne Grzyby W Skalnych Grzybach

Bliźniacze grzybki

Za grzybkami, w głębi, na tle ściany drzew widnieje piaskowcowy gnat lub, jak kto woli, maczuga.

Skalny gnat Maczuga skalna

Maczuga piaskowcowa

Idziemy dalej, mijając niewielką kotlinkę, za którą zaczynają się na wzniesieniu kolejne formy skalne.

Kowadło / Figury skalne

Zarośnięty Skalna uliczka

Skalna uliczka w rejonie Głowy Psa

Znajdziemy tu malowniczą skalną furtkę oraz jedną z dominant Skalnych Grzybów – Głowę Psa (na lewo od szlaku w gąszczu świerków).

Bramka w Skalnych GrzybachGłowa Psa

Bramka / Głowa Psa

Za Głową Psa mijamy następne formacje skalne. Wychodzimy na niewielką polankę z kamiennymi siedziskami na skarpie po lewej.

Giant seats Kłapnięty Grzyb

Piaskowcowe fotele w Skalnych Grzybach

Na prawo widnieje mur skalny podparty patykami przez turystów.  Występują w nim naturalne przejścia.

W Skalnych Grzybach W Skalnych Grzybach

Piaskowcowa polanka w środkowej części Skalnych Grzybów

Szlak biegnie wprawdzie bokiem, ale można spróbować przecisnąć się między skałami.

Skalne rozpadliska Przejście w pn. części Skalnych Grzybów

Skalne przejścia

Na skraju polanki bywa dość mokro. Wąska ścieżka wśród świerków sprowadza lekko w dół na znajome już nam połączenie szlaków żółtego i niebieskiego w środkowej części Skalnych Grzybów.

W Skalnych Grzybach Na szlaku żółtym

Podmokła polanka

Młor skalny Skalny kręgiel przy skrzyżowaniu szlaków

Formacje w pobliżu węzła środkowego Skalnych Grzybów

Maszerujemy po własnych śladach sprzed paru godzin za znakami żółtymi i niebieskimi skalnym lasem obok Dwóch Borowików. Od następnego drogowskazu idziemy za znakami niebieskimi w prawo, rozpoczynając zejście w dolinę Czerwonej Wody.

Grzybek w pobliżu węzła środkowego W Skalnych Grzybach

Skały przy szlaku żółtym i niebieskim

Przecinamy szeroki trakt którym prowadzi szlak czerwony (w pobliżu poniemiecki drogowskaz) i kontynuujemy zejście koło samotnego grzybka, ostatniego mijanego po drodze. Wychodzimy na dukt w dolinie Czerwonej Wody i idziemy nim w lewo do oddalonego o około kilometr parkingu w Batorówku, gdzie zaczynaliśmy naszą wyprawę.