Kolej na forty

Srebrna Góra – bez znaków – Warowna Góra – znaki czerwone – Przeł. pod Chochołem – znaki niebieskie – Mała Przeł. Srebrna – ścieżka Zębata – Kapliczka – bez znaków  – Srebrna Góra. 8,5 km. 400 metrów różnicy poziomów.

Uwaga. Trasę można rozpocząć w Srebrnej Górze, Żdanowie lub na Małej Przełęczy Srebrnej. W dwóch ostatnich przypadkach z Małej Przeł. Srebrnej kierujemy się prosto znakami czerwonymi na Warowną Górę a od zakrętu szlaku rowerowego przy ośrodku jazdy konnej idziemy w lewo za znakami żółtego szlaku rowerowego.  Jeżeli chcecie iść w przeciwną stronę – z uwagi na strome zejście pod Wiadukt Srebrnogórski proponuję podejść od wylotu drugiego wąwozu szlakiem niebieskim i zielonym nad wąwóz i skręcić w pierwszy dukt w lewo, który doprowadzi nas po chwili na Małą Przełęcz Srebrną.

Na wstępie archiwalne zdjęcia obu wiaduktów – żdanowskiego i srebrnogórskiego – opis historii kolei srebrnogórskiej znajduje się na tej podstronie

wiadukt żdanowski

wiadukt srebrnogórski

Z dawnego ryneczku w Srebrnej Górze, gdzie parkujemy samochód idziemy pod górę obok kościoła św. Piotra i Pawła. Na rozdrożu ponad kościołem przy cmentarzu wybieramy drogę prosto, podchodzącą na widoczny przed nami grzbiet i zaraz odbijamy w dróżkę w lewo, która łukiem wyprowadza na rozległy pas łąk z widokami na Przedgórze Sudeckie. Grzbietowa ścieżka wiedzie prosto do rozdroża pod lasem. Napotykamy znaki ścieżek spacerowych i idziemy nimi w lewo, dochodząc do Głównego Szlaku Sudeckiego ponad schroniskiem na Przełęczy Srebrnej, nieco poniżej fortu Wysoka Skała.

Former town square in Srebrna Góra Fort Wysoka Skała

W centrum Srebrnej Góry / Fort Wysoka Skała

Szlak i droga dojazdowa na Warowną Górą wiodą zakosami, mijając po prawej fort Wysoką Skałę i doprowadzając pod bramę Fortu Donżon.

Donjon on Warowna Góra Entrance to Fort Donjon

Fort Donjon na Warownej Górze / Brama fortu Donjon

Zwiedzanie fortu jest płatne.  Za kolejną bramą wchodzimy w forteczne kazamaty – możemy obejrzeć dziedziniec fortu albo jego koronę.

On top of the Donjon Lower area of Fort Donjon

Na murach Donjonu

Yard of the fort View of the yard

Dziedziniec Donjonu

Z korony mamy dookolną panoramę sięgającą na wschodzie Gór Opawskich, Masywu Śnieżnika. Bliżej wznoszą się lesiste grzbiety Gór Bardzkich i Sowich.

Warowna Gora - View of Bardzkie Mts & Masyw Snieznika Bez nazwy

Widoki z koronu Donżonu: Masyw Śnieżnika i Góry Bardzkie / Góry Sowie

Na północy oddzielony Wzgórzami Bielawskimi wyrasta z równin Masyw Ślęży, a tuż pod stopami mamy Srebrną Górę, Małą Przełęcz Srebrną i Ostróg – z kolejnymi fortyfikacjami. Nieco dalej rozciąga się lesisty wał Brzeźnicy  – najwyższej kulminacji Wzgórza Niemczańsko-Strzelińskich.

Sleza (718 m) from the Donjon Warowna G. - view of Srebrna Gora

Widoki z koronu Donżonu:  w stronę Masywu Ślęży / na Srebrną Górę i Ostróg

Zwiedzanie Donjonu trwa ok. 40 minut. Wychodzimy przez bramę i wędrujemy szlakiem czerwonym, który  okrąża Fort Donjon wąską ścieżką na skraju nasypu suchej fosy.

Fort Donjon Under the walls of Warowna Góra

Ścieżka wokół Fortu Donjon

Zarastającą dróżką dochodzimy do Fortu Rogowego – skrajnego bastionu Warownej Góry.

Around the walls Moat on the edge of Fort Rogowy

Rejon połączenia Fortu Donjon z Fortem Rogowym

Po około kilometrze od bramy fortu docieramy do ostrogi Fortu Rogowego, za którą szlak opuszcza nasyp i rozpoczyna krótkie zejście na siodło pod Chochołem Małym.

Fort Rogowy Dry moat around fortifications

Fosa pod Fortem Rogowym

Na samym Chochole również znajduje się część umocnień, niestety z powodu bujnej roślinności najlepszą porą zwiedzania jest wczesna wiosna lub późna jesień. Na rozdrożu pod Chochołem napotykamy szlak niebieski, którym maszerujemy w lewo drogą nad skrajem lasu i rozłożonymi na Przełęczy Srebrnej (568 m n.p.m.) zabudowaniami wzdłuż widocznej szosy Wolibórz – Srebrna Góra. W głębi widać zalesione grzbiety Gór Bardzkich z Wilczakiem (637 m n.p.m.) i Słupem (667 m n.p.m.). Droga stopniowo obniża się na tzw. Małą Przełęcz Srebrną.

Przełęcz Srebrna (Silver Pass) Sheep at Przelecz Srebrna (Silver Pass)

Widoki znad Przeł. Srebrnej / Owce na Przeł. Srebrnej

Na krzyżówce szlaków przy parkingu na przełęczy wybieramy znaki ścieżki spacerowej “Zębata”. Niestety, nie jest ona zbyt dobrze oznaczona – należy kierować się na dolinkę opadającą na południowy-zachód. Ścieżka szybko się rozszerza i obniża dość stromo dolinką pod okazały wiadukt srebrnogórski.

Former viaduct near Przełęcz Srebrna Former rail viaduct - Góry Sowie

Wiadukt srebrnogórski

Przy wiadukcie w lewo i podchodzimy ciągiem schodków na jego szczyt. Z korony wiaduktu mamy widok na Ostróg. Przy wschodnim krańcu wiaduktu napotykamy znaki zielone i niebieskie z Przełęczy Srebrnej, którymi idziemy prosto dawną trasą kolejki zębatej sowiogórskiej.

Ostróg - view from Srebrnogórski viaduct Rocks at old railway

Na koronie wiaduktu srebrnogórskiego / Skały pod Ostrogiem

Tak jak wskazano na wstępie – jeżeli dotarliście tu z przeciwnej strony, zamiast schodzić stromą ścieżką pod Wiadukt Srebrnogórski, lepiej skierować się szlakami pod górę i na poprzecznym dukcie, gdzie skręcają w prawo iść w lewo, na niedaleką Małą Przełęcz Srebrną.

Wilczak z podejścia na Ostróg / Szlaki w wąwozie

Oba szlaki prowadzą teraz malowniczą ścieżką dnem wąwozu wysadzonego w skałach o wysokości do ok. 25 metrów.

Ravine of the former rail line Rocks under Ostróg

Wąwóz kolejki srebrnogórskiej

Dawna linia zębatej kolejki sowiogórskiej Tourist trail Żdanów - Przełęcz Srebrna

Na ścieżce “Zębata”

Warto wybrać się tu późną jesienią lub wczesną wiosną, w późniejszym okresie bowiem wąwóz pochłania bujna wegetacja.

Lato w wąwozie srebrnogórskim

Za dolnym wylotem wąwozu po prawej pojawia się krótka odnoga w prawo na zarastający niestety punkt widokowy na grzbiet Słupa. Szlak zielony wiedzie teraz trawersem zboczy Ostroga, cały czas dawną trasą kolejki (znaki niebieskie odbijają wkrótce w prawo, w dół do Żdanowa), na której miniemy jeszcze jeden mniejszy wąwóz.

Slopes of the old trail ravine

Wylot dawnego wąwozu kolejki

Zarasatjąca ścieżka zakręca i doprowadza do wiaduktu żdanowskiego, uratowanego przed rozsypaniem się w ostatnich latach. Kilkadziesiąt metrów przed wiaduktem szlak zielony opuszcza nasyp kolejki i skręca w prawo, schodząc do podnóża konstrukcji.

Wiadukt Żdanowski - uwaga! grozi zawaleniem

Wiadukt żdanowski

Na prawo rozciąga się okazała łąka opadająca ku wsi Żdanów z widokami na rejon Wilczaka w Górach Bardzkich.

Wiadukt żdanowski / Widok spod Wiaduktu Żdanowskiego

Pod wiaduktem napotykamy poprzeczną drogę, którą prowadzi żółty szlak rowerowy. Wędrujemy nim w lewo, mijając drewnianą wiatę. Wygodna droga wznosi się okazałymi zakosami przez rosnący na skalnym podłożu las.

Under Żdanowski viaduct Żdanów - dawny wiadukt kolejowy

Pod wiaduktem żdanowskim

Osiągamy wzgórze zwane Kapliczką, za którym na moment otwierają się widoki na Srebrną Górę i Przedgórze Sudeckie.

Srebrna Gora

Widoki na Srebrną Górę spod Ostroga

Niestety skraj rozległych pastwisk opadających ku Srebrnej Górze zarósł toteż widoki z tego odcinka są znacznie mniej rozległe niż jeszcze niedawno. Niemniej dostrzeżemy Ślężę, Ząbkowice Śląskie, Brzeźnicę a nawet Borówkową w Górach Złotych.

Widoki ze szlaku rowerowego: Srebrna Góra, Wzgórza Bielawskie i Masyw Ślęży (Kozie Chrzepty)

W miejscu gdzie szlak rowerowy zakręca ostro w lewo, wracając na Przeł. Srebrną (ładny stąd widok na Warowną Górę) idziemy drogą w prawo w dół, obok pastwiska. Ścieżka obniża się stromo. Mijamy teren dawnego cmentarza i wychodzimy na boczną uliczkę, którą dochodzimy do drogi Wolibórz – Ząbkowice Śląskie nieco poniżej ryneczku i dawnego kościoła protestanckiego w Srebrnej Górze.

Srebrna Góra Horses under Ostróg

Widok na Warowną Górę z trawersu Ostroga / Konie pod Ostrogiem

Jak wskazano na wstępie – jeśli szliśmy z Małej Przeł. Srebrnej przy zakręcie kontynuujemy wędrówkę żółtym szlakiem rowerowym, który z widokami w tyle na Przedgórze Sudeckie łagodnie wznosi się na bliskie już siodło.

Widok z żółtego szlaku rowerowego na okolice Ząbkowic Śląskich

MAPA TRASY W MAPY.CZ

List

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

Kolej na forty

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)