Kamienny wał

Górzyniec (440) – szlak rowerowy – dolina Małej Kamiennej (620) – szlak rowerowy – rozdroże pod Kozią Szyją (735) – bez znaków – Kozia Szyja (748) – bez znaków i znaki niebieskie – Bobrowe Skały (610) – znaki zielone – Górzyniec. Długość: 15,5 km. Suma podejść: 400 metrów.

Parkujemy przy pętli autobusu miejskiego w Górzyńcu i idziemy za szlakiem rowerowym wzdłuż Małej Kamiennej. Wygodny trakt zagłębia się w las, choć z przecinek mamy wgląd na masyw Czarnej Góry w Wysokim Grzbiecie. Mijamy wiadukt linii kolejowej Piechowice – Szklarska Poręba, która właśnie tutaj wykonuje potężne zakole, przechodząc na zbocza Wysokiego Grzbietu oraz Piaskowy Most na Małej Kamiennej.

Viaduct at the railway Jelenia Gora-Szklarska Poreba  Bridge over Mala Kamienna

Wiadukt kolejowy nad Górzyńcem / Piaskowy Most

Za kaskadą na Małej Kamiennej w lewo odchodzi droga do oddalonego stąd o ok. kilometr rezerwatu “Krokusy w Górzyńcu”, do którego warto zajrzeć na początku kwietnia. My kierujemy się prosto do kolejnego rozdroża i kładki na bystrej tu Małej Kamiennej, gdzie szlak rowerowy skręca w prawo.

Cascade of Mala Kamienna Mala Kamienna valley

Kaskada na Małej Kamiennej / Mała Kamienna w górnym biegu

Skręcamy i my, rozpoczynając coraz bardziej zdecydowane podejście stokami Jarzębca (792) i Gaika (780). Dukt wznosi się monotonnie lasem, a gdy w prawo odchodzi odgałęzienie szlaku rowerowego znak to że blisko już grzbiet. Wkrótce też przed nami pojawia podszczytowa polanka Kopani (781 m), a z nią pierwsze kamienne murki, które będą nam towarzyszyć na dalszym odcinku trasy.

Nad Kopańcem Wysoki Kamien (1058 m) from Kozia Szyja

Kamienne murki na Kopani

Z grzbietu, na który wyprowadza droga, poniżej którego prowadzi szlak niebieski z Rozdroża Izerskiego do Piastowa otwierają się widoki na zachodnią część Karkonoszy ze Śnieżnymi Kotłami i Szrenicą.

Śnieżne Kotły z rozdroża nad Kopańcem Szrenica z rozdroża nad Kopańcem

Karkonosze – widok z polany nad Kopańcem

Bliżej, za doliną Małej Kamiennej, z której tu dotarliśmy widnieje lesisty masyw Wysokiego Kamienia. Po północnej stronie z kolei rozpościera się panorama Pogórza Izerskiego i Kaczawskiego ze stożkiem Ostrzycy Proboszczowskiej na horyzoncie.

Wysoki Kamień z rozdroża nad Kopańcem Pogórze Kaczawskie z rozdroża nad Kopańcem

Wysoki Kamień / Pogórze Izerskie i Kaczawskie z polany nad Kopańcem

Przy znajdującej się na grzbiecie nowej oczyszczalni wybieramy nieznakowaną, grzbietową ścieżkę w prawo, która po kilkuset metrach wyprowadza nas na płaski wierzchołek Koziej Szyi (748), za którym rozpościera się pas łąk.

Na Koziej Szyi Szczyt Koziej Szyi

Na Koziej Szyi

Łąki są poprzecinane ciągami ułożonych z kamieni wałów o wysokości do 2 metrów i długości do kilkuset metrów.

Murki na Koziej Szyi Wał z Karkonoszami w tle

Wały na Koziej Szyi

Krajobraz urozmaicają widoki na Karkonosze po jednej stronie oraz Pogórze Izerskie – po drugiej. Mijając kolejne murki, trzymamy się linii dość szerokiego tu grzbietu. Na skraju lasu przy kamiennym słupku odnajdujemy ledwo widoczną ścieżkę, która uparcie trzyma się grzbietu i staje dalej nieco bardziej wyraźna. Utrzymując kierunek wschodni lekko obniżamy się wraz z grzbietem do poprzecznej drogi, którą wiedzie szlak niebieski z Kopańca.

Wielki Szyszak z Koziej Szyi

Wlk. Szyszak z Koziej Szyi / Ścieżka przez Kozią Szyję

Niestety działalność służb leśnych powoduje, iż dalszy odcinek szlaku przez Babią Przełęcz jest notorycznie błotnisty. W ostateczności można z grzbietu zejść w prawo do biegnącej poniżej równolegle drogi rowerowej, którą w lewo dojdziemy z powrotem do szlaku na Babiej Przełęczy. Za Babią Przełęczą szlak niebieski prowadzi stokami Ciemniaka, mijając o kilkadziesiąt metrów wierzchołek i schodząc na skraj grzbietowych łąk,  przed którym dołączają z prawej znaki zielone. Oba szlaki prowadzą prosto skrajem malowniczej polany z widokami na Karkonosze.

Karkonosze z polanki pod Bobrowymi Skałami Popołudniowy widok na Karkonosze

Widoki z polanki pod Ciemniakiem

Powyżej polany, na grzbietowym spiętrzeniu rozpościera się potężny mur Bobrowych Skał. Poniżej skał napotkamy aleję z kasztanów przy dawnej gospodzie. Sam szczyt skał w formie charakterystycznej “ambony” jest dostępny ciągiem żelaznych schodków.

Rejon dawnej gospody Bobrowe Skały

Pod Bobrowymi Skałami

Wspinamy się pod okazałym okapem i po krótkim wysiłku jesteśmy na skalnym grzebieniu.

Okap pod Bobrowymi Skałami W Bobrowych Skałach

Naturalny okap skalny w Bobrowych Skałach / Bobrowe Skały

Z góry rozciąga się piękna panorama obejmująca okoliczne pasma górskie od Rudaw Janowickich przez wschodnią część Karkonoszy ze Śnieżką i sam główny grzbiet pasma po Szrenicę. Na północy pomiędzy drzewami widoczne są wzniesienia Pogórza Izerskiego i Kaczawskiego.

Na szczycie Bobrowych Skał Panorama z Bobrowych Skał SE

Widok z Bobrowych Skał / Wschodnie Karkonosze z Bobrowych Skał

Schodzimy ze szczytu skał, na których warto chwilę odpocząć, podziwiając panoramę i piękno nieożywionej przyrody, by… wrócić się za znakami zielonymi do rozwidlenia ze szlakiem niebieskim i skierować w lewo, w dół. Szlak zielony wkrótce wychodzi na malownicze łąki nad Górzyńcem z zamykającymi widnokrąg potężnymi Karkonoszami.

Karkonosze z łąk nad Górzyńcem

Aby zobaczyć pełną panoramę pasma trzeba nieco zejść ze szlaku, uważając gdyż teren jest podmokły.

Karkonosze ze zboczy Ciemniaka Śnieżka znad Górzyńca

Rejon  Śnieżnych Kotłów znad Górzyńca / Śnieżka znad Górzyńca

W niższych partiach łąk zaczynają ponownie pojawiać się kamienne wały. Po prawej natomiast otwiera się malowniczy widok na dolinę Małej Kamiennej z górującym nad nią Wysokim Grzbietem Gór Izerskich.

Old stone walls in Gorzyniec The valley of Mala Kamienna

Kamienne wały nad Górzyńcem

Szlak zielony schodzi z towarzyszącymi nam wciąż widokami do linii kolejowej Piechowice – Szklarska Poręba i przekracza ją wchodząc w zabudowania osiedla Górzyniec. Aby dojść do punktu wyjścia należy opuścić szlak w miejscu, gdzie odbija on w lewo, w dół i ulicą prosto dojść do najbliższej krzyżówki. Stąd ulicą w lewo dotrzemy wkrótce do placyku przy pętli autobusowej, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.