Bocianie gniazdo

Osiedle Skaly – znaki zielone – rozdroże nad Teplicami – znaki niebieskie – osiedle Skaly – znaki czerwone – zamek Skaly – znaki czerwone – osiedle Skaly). 12,5 km. Suma podejść: ok. 300 metrów.

Malownicza trasa mało uczęszczanymi zakątkami Teplickich Skał. Do osiedla Skaly przy dawnym pałacyku biskupów hradeckich dojeżdżamy z Teplic wijącą się drogą, parkując w lesie na jej poboczu, przed pałacykiem. Na drogowskazie u wjazdu do pałacyku odnajdujemy znaki zielone i żółte, które prowadzą w prawo, pod górę boczną dolinką do rozsianych na stoku domów osiedla Jiraskowe Skały.

W osiedlu Skaly

W miarę podejścia w tyle otwiera się widok na mur Jiraskowych Skał po przeciwnej stronie doliny. Wśród zabudowań docieramy do poprzecznej drogi i idziemy nią w lewo.

Łąki na zboczach Czapa – widoki ze szlaku żółtego

Za osiedlem szlaki się rozchodzą – zielony prowadzi nas w prawo najpierw łagodnie, równolegle do żółtego, przez las na zboczach Capa, którego skały grzbietowe są widoczne ponad drzewami. Mijamy okazały głaz i ścieżka zakręca ostro w prawo.

Skałki na Czapie – widok ze szlaku zielonego / Piaskowcowy głaz przy ścieżce

Za kolejnym ostrym zakrętem szlaku jest już stromiej, ale i ciekawiej –  zbliżamy się do charakterystycznej skalnej bramki, którą ścieżka przekracza.

Rocky path to Czap Sandstone gate near Czap

Skalna bramka pod Czapem

Im wyżej tym, więcej skał, a kamienne stopnie wyprowadzają dość niespodzianie na płaski wierzchołek Capa. Platforma widokowa znajduje się na prawo od szlaku.

Steps on slopes of Cap Near the top of Czap

Podejście na Capa od osiedla Skaly

Ostatni odcinek podejścia

Znajdziemy tu charakterystyczną skałkę, jak uważają Czesi, przypominającą bociana, z czym można by polemizować. Opis i zdjęcia panoramy z wieży widokowej zamieszczono pod tym linkiem.

Summit rocks on Czap Czap -the highest point in Adrszpasko-Teplicke Skaly

Szczytowe skały Capa

Z Capa szlak zielony schodzi bardzo stromo wśród skałek, z których najładniejsze posiadają charakterystyczny “dziób”.

Skały przy zejściu z Czapa
Dziobate skały pod Czapem

Potem teren się spłaszcza, na krzyżówce z leśną drogą skręcamy w prawo. Szlak na następnym odcinku prowadzi zasadniczo wspomnianą drogą. Nie należy przejmować się słabym oznakowaniem szlaku, tylko trzymać duktu prosto, który wchodzi w boczną dolinkę w Teplickich skałach, a po lewej ponownie zaczynają pojawiać się piaskowcowe formy.

One of valleys in Teplicke skaly W Teplickich Skałach

Formy skalne na bocznym grzbiecie Teplickich skał
Pod górę, w lewo, w stronę okazałego piaskowcowego masywu prowadzą nieznakowane, zarastające ścieżki.
Skały ponad szlakiem zielonym
W lesie ponad skałami teren się spłaszcza, a wśród malowniczych formacji i zielonej trawy stoi typowa dla czeskich miast skalnych drewniana chatka.
Piaskowcowe formacje / “chatka Baby Jagi”
Schodząc dość stromo wracamy do zielonego szlaku w dolince poniżej.
Zejście do zielonego szlaku
Szlak obniża się  wąwozem i przy kolejnym drogowskazie niespodziewanie skręca w prawo, ponownie pod górę (idąc prosto można dotrzeć do głównej ścieżki Teplickich skał przy tzw. Rzeźnickiej siekierze, przy czym wejście od tej strony na szlak okrężny, bez uiszczenia opłaty jest zabronione, o czym informują stosowne tablice). My kontynuujemy wędrówkę za znakami zielonymi, które podchodzą malowniczą kamienną percią wśród potężnych blokowisk.

Rocky path One of gorges in Teplicke skaly

Skały ponad skrętem szlaku zielonego

Odtąd czeka nas wędrówka przez rzadko odwiedzane zakątki Teplickich skał, może nie tak spektakularne jak popularna trasa okrężna, ale, jak na Góry Stołowe, i tak bardzo malownicze.

Tourist trail Jiraskove skaly - Teplice Canyon

W południowej części Teplickich Skał

Czekają na nas wąwozy, wąskie przejścia, młoty, grzyby, kolumny i mury skalne.

Na szlaku zielonym
Nawet tam, gdzie perspektywa wydaje się poszerzać czyhają ukryte wśród bujnej zieleni skałki.
Mur skalny nad ścieżką / Skałki na przeciwległym brzegu wąwozu

Szlak zielony kluczy mozolnie przez zbocza Sępich Skał (771 m n.p.m.).

Sandstone passage W Teplickich Skałach

Walk through Teplicke skaly Skalna ścieżka

Teplickie Skały pod Sępimi Skałami

Ścieżka miejscami znika w gęstwinie młodych świerków (brak oznakowania), ale zaraz potem się poszerza. Pod malowniczą grupą kominów napotykamy niespodzianie drewnianą ławeczkę.

Przeprawa przez Sępie Skały
Miejsce odpoczynku przy szlaku zielonym
Na podmokłym dnie piaskowcowych kotlinek przeprawę ułatwiają drewniane kładki.
Drewniane pomosty na szlaku zielonym
Wśród Teplickich skał
Podane na drogowskazie nad Rzeźnicką Siekierą odległości są nieco mylące, bowiem odcinek do Krowiej Góry jest wskutek meandrów dróżki dłuższy niż wskazane 2 kilometry.
W jednym z bocznych wąwozów Teplickich Skał
Pokonujemy kolejne krótkie podejście po jednym z pomostów i przechodzimy wąskim przesmykiem, wychodząc na wyraźnie szerszy dukt leśny.
Ostatni z przesmyków skalnych pod Krowią Górą
Wreszcie bardziej prosty odcinek, dochodzimy do rozwidlenia ścieżek na płaskim szczycie Kravi hory, gdzie Czesi urządzili sobie ostatnio coś w rodzaju kindergarten z konstrukcjami z piaskowcowych okruchów.

Na spiętrzeniu szlak zakręca ostro w lewo i wiedzie górnym skrajem porośniętego młodymi drzewkami wąwozu. Należy trzymać się krawędzi kanionu, choć niektóre odcinki są dość karkołomne.

Kravi hora Jeden z wąwozów okolic Teplic

Rozwidlenie na Kravi horze / Wąwóz pod Kravi horą

Wreszcie, w dolnej części wąwozu ścieżka znów staje się bardziej wygodna. Na krótko, bo wkrótce docieramy do skalnego blokowiska, przez które jedyne przejście prowadzi pod skałami.

Wąwóz pod Krowią Górą Szlak zielony z Teplic na Jiraskove skały

Na skraju wąwozu pod Kravi horą / Skalny labirynt pod Lokomotywą

To znak, że doszliśmy do rejonu Lokomotywy – płaskiego bloku skalnego na wschodnim skraju Teplickich skał z widokami na wejście do Teplickich Skał oraz wianuszek Gór Kamiennych w oddali.

Okolice Lokomotywy Lokomotywa

Okolice Lokomotywy / Lokomotywa

Od Lokomotywy szlak zielony przyjmuje zdecydowany kierunek w dół, z przecinek po lewej otwierają się ograniczone widoki na Teplicke Skalne Mesto.

Widok z Lokomotywy Teplickie skały

Widok z Lokomotywy / Teplicke Skalne Mesto ze szlaku zielonego za Lokomotywą

Gdy nachylenie stoku maleje, mijamy przecinkę wyciągu narciarskiego z widokiem na Teplice. Docieramy do krzyżówki szlaku zielonego z niebieskim, którym będziemy w prawo kontynuować wędrówkę. Szlak prowadzi trawersem, wychodząc na malownicze łąki na Teplicami.

Teplice nad Metują Łąki nad Teplicami

Przecinka wyciągu narciarskiego nad Teplicami n/Metują / Łąki nad Teplicami

Panorama z łąk sięga Gór Kamiennych i Sowich. Za pasem łąk i lasu, przy drewnianej wiacie dochodzimy do szosy Teplice – osiedle Skaly. Szlak będzie nią prowadził w prawo ok. 3 km aż do osiedla Skaly – to jeden z możliwych wariantów.

Szlak przez Góry Stołowe Widok na Ruprechticky Szpiczak

Widoki z łąk nad Teplicami / Ruprechticky Szpiczak z łąk nad Teplicami

Drugi wariant, ciekawszy jest następujący [uaktualnienie 2020 – uwaga! według aktualnej mapy.cz przejście poniższym wariantem na odcinku szosa – źródełko Huberta jako poza szlakami turystycznymi jest zamknięte]. Na spłaszczeniu terenu, gdzie kończy się dolinka potoku po lewej, a w lewo od drogi odbija wśród młodych drzewek dukt idziemy nim. Dukt wkrótce się kończy, ale prosto prowadzi ścieżka, która wchodzi w niewielką dolinkę między kopką po lewej a grzbietem Jiraszkowych Skał po prawej. Schodzimy ścieżką w dół wspomnianej dolinki, miejscami stromo. W pewnym momencie należy uważać, bo ścieżka przewija się na prawy stok dolinki. Orientację ułatwiają umieszczone gdzieniegdzie przez pasjonatów wędrówek poza szlakami strzałki.

Zejście wąwozem nad źródełkiem św. Huberta

Ścieżka doprowadza do zakrętu drogi z Teplic, którą prowadzi szlak żółty. Przy zakręcie w skalnej rozpadlinie bije źródełko św. Huberta.

Źródełko św. Huberta

Od źródełka maszerujemy w prawo za znakami żółtymi, które trawersują zbocza masywu Jiraskowych Skał. Po drodze mijamy niewielką kapliczkę maryjną.

Kaplica przy szlaku do osiedla Skaly Kaplica maryjna

Mariańska kaplica

Szlak wznosi się, wyprowadzając na rozległe, malownicze łąki, gdzie z prawej dołączają znaki czerwone z osiedla pod Ostaszem.

Krzyżówka szlaków na łąkach pod Jiraszkowymi Skałami / Widok na Szczeliniec Wielki z łąk pod osiedlem Skały

Oba szlaki prowadzą w prawo, do ciemnego lasu i okrążając podnóże Jiraskowych Skał, dochodzą do zabudowań dawnego pałacyku biskupiego, obecnie hotelu. Szlak przewija się na drugą stronę zbocza i stajemy między Czarnym Jeziorkiem po lewej i Jiraskowymi Skałami po prawej.

Former bishop residence in Skaly Jiraskove skaly

Zabudowania pałacyku Bischofschofen / W Jiraskovych Skalach

Niestety, zwiedzanie skał poza wyznaczoną ścieżką jest zabronione. Pozostaje zatem wspomniana ścieżka, która obok efektownego młota skalnego wznosi się stromo na grzbiet skał.

Ascent to remnants of castle Skaly Approach to castle Skaly

Młot skalny w Jiraskovych Skalach

Na grzbiecie skręcamy w prawo  i wchodzimy we wpasowane w piaskowcowy masyw ruiny zamku Bischofstein (Biskupi Kamień).

Remnants to castle Skaly Ruins of the gate

Remnants of the yard  Courtyard of castle Skaly

W ruinach zamku Bischofstein

Z dawnego dziedzińca ciąg wykutych w skale schodków prowadzi pod górę na dawną wieżę.

Steps in castle Skaly One of passages in castle Skaly

Schodki na dawną wieżę
Roztacza się z niej panorama grzbietu Teplickich Skał z Capem, osiedla Skały oraz Gór Stołowych z Ostaszem, Broumovskimi Ścianami i Szczelińcem Wielkim w oddali – po przeciwnej stronie.

View from the scenic point in castle Skaly Remnants of Skaly - scenic platform

Widok na Teplickie Skały z zamku Skaly

Panorama of Góry Stołowe View of Cap (Stork) - the highest point in Teplicke skaly

Widoki z zamku Skaly – Ostasz i Szczeliniec Wlk. / Czap

Wracamy na dziedziniec i ścieżką okrężną schodzimy z zamkowego wzgórza, po drodze mijając kolejną platformę widokową z ławeczką i widokiem na położony w dole pałacyk.

Broumovske steny - view from castle Skaly Remnants of castle Bischofstein

Ostasz i Szczeliniec Wlk. z zamku Skały / Dziedziniec zamku Skały

Schodzimy nad malownicze, choć niestety zarastające Czarne Jeziorko z odbijającymi się w ciemnej toni sylwetami Jiraskovych Skal i obchodzimy je w prawo. Przy niewielkich skałkach na przeciwnym brzegu, skręcamy pod górę i po kilkudziesięciu metrach wychodzimy na szosę z Teplic, w pobliżu miejsca, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.