Źródlany Wierch

Jeskyne na Pomezi (560 m n.p.m.) – znaki zielone – Lipova jeskyne (580 m n.p.m.) – znaki żółte – Jesenik lazne (600 m n.p.m.) – znaki zielone – Jeskyne na Pomezi. 11,5 km. Suma podejść: 350 metrów.

Samochód parkujemy albo przy Jaskini na Pomezi albo na położonym ok. 300 metrów dalej placyku przy stacji Lipova-jeskyne na siodle pomiędzy Smrecznikiem (799 m) a Strażnym (728 m) przy budynkach zakładu przerobu kruszywa z pobliskiego łomu (vapenka). W tym pierwszym wariancie warto zwiedzić najpierw jaskinię (szczegółowy opis w odnośniku powyżej), co zajmie nam ok. 40 minut, a z kupnem biletu – około godziny.

Kalcytowe kaskady w Jaskini na Pomezi
Nie jest to może jaskinia aż tak atrakcyjna jak nasza Niedźwiedzia, te na Morawskim Krasie, czy też Jaskinia Jaworzycka, niemniej jednak znajdziemy tu szereg interesujących nacieków o różnej postaci.
W jaskini na Pograniczu
Tak jak każda czeska jaskinia i Na Pomezi ma swój symbol – jest to mały stalagmit przypominający pieska, któremu jakiś romantyczny eksplorator podłożył jedną łapkę.
Na trasie turystycznej przez jaskinię na Pomezi

Po zwiedzeniu jaskini szlakiem zielonym biegnącym najpierw równolegle do szosy, potem wzdłuż ogrodzenia “vapenki”, dochodzimy na wspomniane na wstępie siodło, gdzie znajduje się stacja kolejowa oraz kruszarnia.

Węzeł szlaków przy Jaskini na Pomezi Szlak od Jaskini na Pomezi do Jesenika

Drogowskaz przy wejściu do jaskini / Siodło nad Lipovą – w tle Smrecznik

Na siodle wybieramy szlak żółty do Jesenika Łaźni i idziemy nim w lewo, wygodną drogą przez malowniczą łąkę z widokami na Pradziad, Keprnik i Szerak po prawej.

Łąka pod Medvedim kamenem Łąka nad Lipovą-lazne

Pradziad, Kerpnik, Szerak i Smrecznik z łąki nad Lipovą-lazne

Po lewej widać najwyższy punkt naszej trasy – Medvedi kamen (907 m n.p.m.) w masywie Studnicznego vrchu (991 m n.p.m.).

Łąka pod Medvedim kamenem Szlak od Jaskini na Pomezi do Jesenika

Widok na Medvedi kamen / Chmurny Pradziad

Szlak zagłębia się w las i mija rozdroże, na którym w lewo odchodzą niebieskie znaki ścieżki spacerowej – nią również można dojść do uzdrowiska Jesenik, równoległą do naszej trasą, biegnącą na poziomie ok. 100 metrów wyżej (w uzdrowisku wyjdziemy tuż ponad Słoneczną Łąką). Również na tym wariancie drogi napotkamy ładne widoki. Możemy tędy również wrócić z Jesenika, jeśli nie chcemy iść przez Niedźwiedzi Kamień.

Widoki na masyw Kerpnika / rejon Czerwonogórskiego Siodła ze ścieżki spacerowej
Na niebieskiej ścieżce spacerowej: widoki na masyw Keprnika / Źródło Marii

Pozostawiając decyzję co do powrotu na później, idziemy na wspomnianym wyżej rozdrożu za szlakiem żółtym, który zbliża się do granicy malowniczych łąk nad Lipową Łaźniami, skąd również mamy panoramę Hrubego Jesenika.

Masyw Keprnika ze szlaku do Jesenika Masyw Keprnika ze szlaku do Jesenika

Łąki przy szlaku żółtym

Potem znów wchodzimy w las, asfaltowa dróżka mija źródełko zwane Szwajcarskim – zapowiedź tego co nas czeka. Za niewielką łąką szlak przekracza boczną dolinkę zwaną Piekłem.

Szwajcarski pramen / Szerak i Obrzi skaly z łąki nad Piekłem

Potem, obok zagubionych pod kopą Studnicznego vrchu (991 m n.p.m.) zabudowań wychodzimy ponownie na skraj rozległych łąk nad Jesenikiem.

Dom pod Źródlaną Górą Widok na Smrecznik

Pod Studnicznym vrchem / Peklo

Niestety w ostatnich latach niemal cały szlak żółty wyasfaltowano, odbierając mu sporo wcześniejszego uroku.

Droga do Jesenika
Mijamy odnowioną kapliczkę i dochodzimy do grupy niedawno zbudowanych domostw przy łuku drogi. Widać stąd okrąg pasma od rejonu Zlatego Chlumu i Rejvizu przez grzbiet Orlika po Pradziad oraz masyw Keprnika.

Widok na Pradziad Szlak od Jaskini na Pomezi do Jesenika

Widok na Pradziad i Hruby Jesenik

Widoki na Keprnik i Szerak

Droga i szlak zawijają w lewo, po kilkuset metrach osiągamy brzeg łąk z jeszcze szerszą panoramą – w dole widać miasto Jesionik oraz prowadzącą do położonego powyżej uzdrowiska drogę.

Łąki nad Jesenikiem Łąki nad Jesenikiem

Panorama z dojścia do uzdrowiska Jesenik: dolina Białej i masyw Pradziada / Jesenik i pasmo Orlika

Przy trasie ustawiono liczne ławeczki, pozwalające się delektować panoramą. Po kolejnych kilkuset metrach dość niespodziewanie wychodzimy na jedną z ulic uzdrowiska, zastawioną zwykle samochodami z uwagi na darmowy tu postój.

Panorama z dojścia do uzdrowiska Jesenik: Pasmo Orlika / Czervena hora, Keprnik i Szerak

Szlak żółty doprowadza nas do głównej ulicy, biegnącej z położonego niżej miasta i noszącej oczywiście imię Vincenza Priessnitza. Stąd znaki żółte krótko do węzła szlaków i ścieżek spacerowych przy łuku drogi i oczku wodnym.

W uzdrowisku Jesenik W uzdrowisku Jesenik

Droga do balneoparku

Przed nami otwiera się deptak prowadzący do głównego sanatorium. Wybieramy szlak zielony i idziemy nim w lewo pod górę. Jednak zanim odbije on w lewo pod las warto rozejrzeć się po jesenickim uzdrowisku.

W uzdrowisku Jesenik Balneołąka

Pradziad spod sanatorium jesenickiego / Słoneczna Łąka

Droga prosto doprowadzi nas do dolnej części tzw. Balneoparku urządzonego na nasłonecznionym zboczu zespołu cieków wodnych, kaskad, leżanek, wiat, ławeczek i basenów do moczenia nóg, biczy wodnych i innych urządzeń służących do terapii wg metody V. Priessnitza.

Prażsky pramen W balneoparku

W balneoparku
Czesi stopniowo dodają do kompleksu nowe elementy – pojawiła się nawet miniatura skał na Vozce w Hrubym Jeseniku.

Ławeczki w balneoparku / Miniatura skał z Vozki

Po prawej otwiera się ładny widok na położony po przeciwnej stronie doliny Białej – Zlaty Chlum z wieżą widokową.

Widok na rejon Złotego Chełmu z balneoparku / Wieża widokowa na Złotym Chełmie

Droga w lewo doprowadzi nas z powrotem do szlaku, wznosząc się przez środek Słonecznej Łąki z grupą rzeźb i ładną panoramą uzdrowiska i Wysokiego Jesionika.

Łąka nad jesenickim uzdrowiskiem Łąka nad jesenickim uzdrowiskiem

Panorama z łąki nad uzdrowiskiem: Zlaty Chlum i Pasmo Orlika

Łąka nad jesenickim uzdrowiskiem Ścieżka od Jaskini na Pomezi do Jesenika

Panorama z łąki nad uzdrowiskiem / Drogowskaz szlaku św. Jakuba

Uzdrowiskowy park przechodzi w las, a szlak zielony wznoszą się razem z czerwonym aż do krzyżówki w rejonie Jitrzniego pramena, w pobliżu którego istniała kiedyś gospoda. Tu szlaki się rozchodzą. Zielony wraz z żółtym pochodzą krótko do kolejnego rozwidlenia duktów tuż poniżej źródełka Priessneitza.

Jużni pramen Priessnitzuv pramen

Jitrzni pramen / Pramen Priessnitzuv

Stąd szlak zielony prowadzi łagodnym trawersem, mijając kolejne ujęte w studzienki źródełka: Sourozenecky pramen, Szarka, Zlaty pramen. Z niektórych z nich ledwo cieknie strużka wody.

Pramen Szarka Zlaty pramen

Pramen Szarka / Zlaty pramen

Przy Złotym Źródełku otwiera się po lewej zarastająca przecinka z widokami na masyw Smreka. Po chwili przechodzimy obok źródełka Tunka, nieco powyżej szlaku – wzdłuż źródełek biegnie równoległa do szlaku ścieżka spacerowo-dydaktyczna.

Smrek spod Źródlanej Góry Tunka pramen

Smrek ze szlaku zielonego / Pramen Tunka

Wygodny dukt prowadzi dalej obok źródła Zjednoczenia i Videnskiego, potem nagle się kończy. Podchodzimy krótko do położonej nieco wyżej równoległej dróżki i idziemy nią w lewo obok źródła Schindlera.

Szlak zielony pod Źródlaną Górą Źródło Szyndlera

Dukt przy źródle Zjednoczenia / Źródło Szyndlera

Po kilkuset metrach osiągamy szlak niebieski od Ripperovego kamienia. Oba szlaki – niebieski i zielony prowadzą w lewo i przy drewnianej wiacie opuszczają szeroki trakt, znikając w świerkowym lesie. Po 100 metrach dochodzimy do grupy skalnej Medvedi kamen, niestety dość zarośniętej.

Medvedi kamen Medvedi kamen

Medvedi kamen

Ze szczytu Niedźwiedziej Skały roztacza się widok na masyw Keprnika w Wysokim Jesioniku oraz gniazdo Smreka i grzbiet Gór Złotych.

Na Niedźwiedziej Skale Na Niedźwiedziej Skale

Panorama z Niedźwiedziej Skały

Rozpoczynamy zejście w gęstym lesie, mijając kolejne skałki.

Medvedi kamen Pod Medvedim kamenem

Zejście z Niedźwiedziej Skały

Na otwierającej się za moment porębie z następną skałką należy uważać na znaki – nie prowadzą one narzucającą się ścieżką w dół (choć można nią dojść do asfaltowej drogi i nią z powrotem w lewo do szlaku).

Pod Medvedim kamenem Pod Medvedim kamenem

Pod Medvedim kamenem

Z poręby mamy ponownie ładne widoki na Wysoki Jesionik z samym Pradziadem w tle. Zejście robi się coraz bardziej strome. Za pasmem mieszanego lasu wychodzimy na wspomnianą wyżej poprzeczną drogę, gdzie znaki niebieskie odbijają w lewo. Szlak zielony przecina ją i dość stromo schodzi aż do położonego w bocznej dolince traktu. Biegnie nim ok. kilometr w prawo, przecinając linię kolejową i wychodząc na szosę z Żulovej do Jesenika ok. 200 metrów od Jaskini na Pomezi, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.

Widoki z przecinki pod Medvedim kamenem