W dolinie Izerki

Jizerka Morena (905 m n.p.m.) – znaki czerwone – Jizerka (860 m n.p.m.) – ścieżka przyrodnicza – Torfowisko Jizerki (870 m n.p.m.) – bez znaków – Pytlackie Kamienie (975 m.n.p.m.) – znaki czerwone – Jizerka – znaki żółte – Most na Izerze (790 m.n.p.m.) – ścieżka przyrodnicza – Pralouka/Morena. Długość: 13 km. Suma podejść: 250 metrów.

Samochód zostawiamy na parkingu przy wjeździe do Jizerki na tzw. morenie, tuż pod niepozorną stąd kopą Bukovca (1006 m) i idziemy asfaltową drogą w dół wsi, mając przed sobą panoramę doliny rzeczki Jizerka oraz otaczających ją grzbietów górskich z Jizerą po lewej i Jelenią Stranią po prawej.

Jizerka – Pod Bukovcem / Morena
Widoki z zejścia do centrum Jizerki – w tle masyw Jizery oraz Jelenia Strań

Łagodnie się obniżając, dochodzimy do centrum osady z budynkiem dawnej szkoły – tu droga robi łuk w lewo i opuszcza zabudowania.

W centrum Jizerki
Cały czas towarzyszą nam widoki na Średni Grzbiet, a w tyle ładnie prezentuje się Bukowiec.
Zmienna pogoda w Jizerce
Na szlaku czerwonym w dolinie Jizerki

Po kilkuset metrach opuszczamy drogę i skręcamy w lewo, w wąską ścieżkę przyrodniczą “Torfowisko Jizerki” wiodącą podmokłymi łąkami wzdłuż potoku.

Na łąkach w dolinie Jizerki, w tle Jelenia Strań

Po jakimś czasie przekracza ona drewnianą kładką Jizerę i kieruje się jej lewym brzegiem, mijając kolejne tablice informacyjne.

Jizerka przy kładce na ścieżce dydaktycznej
Kładka na Jizerce / Na ścieżce przyrodniczej
Rzeczka malowniczo się wije po lewej. Za ujściem Szafirowego Potoku Jizerka się zwęża, zaś łąki zarastają świerkami i kosodrzewiną.
Jizerka w obrębie rezerwatu “Torfowisko Jizerki”

Dochodzimy do asfaltowej drogi (szlak rowerowy na Smedavę) i mostku, na który ścieżka przyrodnicza wyprowadza.

Torfowisko Jizerka Torfowisko Jizerka

Na torfowiskach Jizerki / Mostek i grobla na bagnach

Przy mostku na Jizerce

Po prawej mamy ładny widok na Średni Grzbiet Gór Izerskich z Pytlackimi Kamieniami.

Torfowisko Jizerka Torfowisko Jizerka

Widoki w stronę Średniego Grzbietu

Skręcamy w lewo i dochodzimy do odejścia drewnianego chodnika do platformy widokowej na torfowisku Jizerki.

Widok z plaftormy widokowej na torfowiska

Wracamy do asfaltu i, nieznacznie pochodząc, dochodzimy do krańca rezerwatu oraz końca ścieżki przyrodniczej – w miejscu, gdzie dawniej eksploatowano torf. Nad zaroślami widać stąd wierzchołek Jizery.

Ścieżka przyrodnicza w górnej części torfowisk / Jizerka w górnej części torfowisk

Ok. 250 metrów za końcem ścieżki przyrodniczej w prawo, od asfaltowej drogi odchodzi wyraźna droga leśna, w którą należy skręcić. Podchodzi ona jednostajnie lasem, niezbyt stromo, po ok. 1,2 km wyprowadzając na Średni Grzbiet Gór Izerskich w rejonie Pytlackich Kamieni. Jeszcze ok. 100 metrów na wprost i wychodzimy na szlak czerwony, który wchodzi tu między skałki.

Miejsce eksploatacji borowiny / Szlak czerwony pod Pytlackimi Kamieniami

Mijamy okazały masyw Pytlackich Kamieni, wychodząc za skałkami ponownie na grzbietową drogę.

Na Pytlackich Kamieniach
Teraz czeka nas łagodny odcinek, na którym występując pojedyncze skałki.
Skałki na Średnim Grzbiecie

Po nim rozpoczynamy krótkie podejście na Jelenią Strań, której wierzchołek również zajmują granitowe skałki. Szlak schodzi z Jeleniej Strani dość stromo na pd. wsch., docierając do asfaltowego traktu okrążającego Średni Grzbiet, którym w prawo schodzimy do końcowych zabudowań Jizerki.

Pod wierzchołkiem Jeleniej Strani / Na skraju Jizerki

Tu, na krzyżówce opuszczamy szlak i kierujemy się w lewo nieznakowaną drogą z betonowych płyt, po kilkuset metrach z widokami na wieś i Bukovec, dochodząc do krzyżówki ze szlakiem żółtym. Idziemy nim prosto, mijając kępy kosówki i świerków będące siedliskiem krzyżodziobów by przy drewnianych ławeczkach opuścić główną drogę i rozpocząć zejście doliną Jizerki pod Bukovcem.

Kosówka pod Jizerką

Szlak żółty dochodzi, w dolnej części ciągiem drewnianych stopni, do samego granicznego mostu na Izerze.

Potok Jizerka pod Bukovcem / Zejście w doliny Izery
Izera pod Bukowcem

Ok. 150 metrów powyżej doliny Izery w prawo od szlaku żółtego odchodzi ścieżka przyrodnicza przez mostek na Jizerce.

Jizerka nad ujściem do Izery

Ścieżka podchodzi mozolnie stokami Bukovca, wyprowadzając na szeroki dukt, którym dochodzimy, wciąż pod górę, na tzw. Prałąkę w pobliżu parkingu na Morenie, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.