Wzgórza Włodzickie raz jeszcze

Przełęcz nad Dworkami (650) – bez znaków – Wysoka (750) – znaki zielone – rozdroże pod Ptasim Szczytem (480) – znaki niebieskie – Włodowice (400) – znaki niebieskie, szlak konny – Góra św. Anny (647) – znaki zielone – Pardelówka (740) – bez znaków – Przełęcz nad Dworkami. 22,5 km. Suma podejść: 700 metrów.

Trasę możemy rozpocząć w kilku miejscach – z siodła między Dworkami a Krajanowem przy lokalnej drodze Świerki Górne – Włodowice, we Włodowicach przy kościele św. Piotra Kanizjusza bądź w Nowej Rudzie. Poniżej opisuję pierwszy wariant. Od przystanku na przełęczy między Głowami a Pardelówką, znajomej z trasy “Włodzickie pogranicze” idziemy boczną drogą prowadzącą od przydrożnej kapliczki prosto pod górę, w stronę widocznego grzbietu Wysokiej (750 m) w Górach Suchych. W miarę krótkiego podejścia w tyle otwiera się widok na Górę Włodzicką i fragment Gór Sowich.

Wyjście na drogę do granicy, w tle Głowy / Widok z podejścia do granicy, w tle G. Włodzicka i G. Sowie

Dochodzimy do granicy lasu na widocznym grzbiecie i tuż za nią, wciąż prosto dochodzimy do szlaku zielonego prowadzącego z Golińska wzdłuż granicznego grzbietu Gór Suchych aż do Tłumaczowa. Kierujemy się wspomnianym szlakiem w lewo, mijając po prawej otwierające się rozległe wylesienie z ładną panoramą Kotliny Broumowskiej zamkniętej wałem Broumowskich Ścian. U stóp grzbietu Gór Kamiennych rzuca się w oczy malowniczo położony barokowy kościół w Szonovie.

Widok na dolinę Ścinawki, w tle Broumowskie Ściany / Kościół św. Małgorzaty w Szonowie

Szlak zielony schodzi na drogę prowadzącą czeską stroną granicy, ale właściwie można to zejście zignorować, gdyż obok grzbietem prowadzi równolegle nieco przywalony drzewami dukt. Jeżeli wybierzemy mimo wszystko szlak – proponuję opuścić go tuż pod widocznym po lewej wylesionym wierzchołkiem Wysokiej i wrócić na grzbietową drogę, jest to wariant przyjemniejszy niż błąkanie się po krzakach biegnącej poniżej grzbietu granicy.

Skalne rumowiska pod Wysoką / Szczytowy wiatrołom Wysokiej

Z Wysokiej mamy ograniczone widoki na Góry Suche – sięgające Ruprechcickiego Szpiczaka. Grzbietowy dukt sprowadza ze szczytu do ciemnego lasu i schodzi cały czas linią grzbietu do wyraźnej drogi leśnej. Maszerujemy nią kawałek i w momencie, gdy zakręca w lewo, schodzimy prosto w dół na widoczne poniżej rozdroże. Stąd kierujemy się duktem prosto pod górę, podchodząc stokami Kozubca (668 m), na którego grzbiecie napotkamy ponownie szlak zielony, który tymczasem błąkał się po zachodnich stokach grzbietu Gór Suchych.

Południowa część Gór Suchych / Widoki z przygranicznych łąk na Góry Stołowe

Szlak obniża się stopniowo granicą, zostawiając po lewej grzbiet Gór Suchych. Przekraczamy niewielką dolinkę z wodnym ciekiem i wychodzimy na skraj rozległych łąk, z których widoki sięgają niedalekiego Szczelińca Wielkiego. Za kolejną doliną potoku – pod Ptasim Szczytem od granicy w lewo odchodzi dukt wraz ze szlakiem niebieskim. Kierujemy się nim, wychodząc po kilkuset metrach na łąki położone nad należącą do Włodowic kolonią Rzędzina w dolinie potoku Mątwa między Ptasim Szczytem (513 m) a widocznym po lewej Młynarzem (540 m).

Widok na Młynarza i dolinę Mątwy spod Ptasiego Szczytu / Graniczny las na Ptasim Szczycie

Na wspomnianym skraju lasu warto odbić ok. 200 metrów w prawo drogą wzdłuż owej granicy do położonej tuż powyżej niewielkiej, choć urokliwej kapliczki.

Kapliczka nad Rzędziny
Schodzimy następnie do szlaku niebieskiego oraz osiedla Rzędzina i przekraczamy wąski potok Mątwa, spływający do Ścinawki w okolicy Tłumaczowa.
Łąki nad Rzędnicą, w tle Krępiec
Szlak niebieski asfaltową drogą rozpoczyna podejście na boczny grzbiet Wzgórz Włodzickich oddzielający Rzędzinę od głównej części Włodowic.
W Rzędzinie
Podczas łagodnego podejścia w tyle mamy widoki na niski tu grzbiet Gór Suchych, zaś po kilkuset metrach nad doliną Ścinawki wyłoni się nam Szczeliniec Wielki.
Droga do Włodowic, w tle Ptasi Szczyt i Młynarz / Widok na Szczeliniec Wlk. znad Rzędnicy

Osiągamy siodło we wspomnianym grzbiecie Wzgórz Włodzickich (ok. 475 m), z którego mamy widoki na bliską już Nową Rudę oraz lesistą kopę Krępca (645 m) oddzielonego doliną Włodzicy.

Siodło nad Włodowicami: Sokoli Garb i Krępiec, w tle Nowa Ruda i rejon Przeł. Woliborskiej

Stopniowo obniżamy się obok murowanej kapliczki do położonej nad Włodzicą przy szosie z Nowej Rudy do Tłumaczowa wsi Włodowice.

Zejście do Włodowic szlakiem niebieskim

Wieś osiągamy w pobliżu krzyżówki szos z Tłumaczowa, Nowej Rudy i Krajanowa, przy kościele pod wezwaniem św. Piotra Kanizjusza.

Kościół św. Piotra Kanizjusza we Włodowicach

Szlak niebieski przecina Włodzicę i rozpoczyna podejście zakosami stokami Krąpca, przechodząc pod wiaduktem linię kolejową Wałbrzych – Kłodzko. Wychodzimy na skraj łąk i stąd mamy dwie możliwości: albo pod górę wspomnianymi łąkami do drogi na skraju lasu pod Krępcem, która wychodzi na szlak konny albo (mniej widokowa) za znakami niebieskimi do wspomnianego szlaku konnego i nim w prawo do góry.

Na łąkach pod Krępcem

Podejście jest dość mozolne, ale wynagradzają to (w wariancie I) ładne widoki na Wzgórza Włodzickie i Góry Stołowe. Widać m.in. pokonaną przez nas trasę od Wysokiej przez wał między Rzędziną a Włodowicami.

Widoki spod Krępca – południowa częśćGór Suchych / Góry Stołowe

Szlak konny znakowany pomarańczową kropką przewija się przez ramię Krąpca, z prawej dołącza żółty szlak turystyczny z Tłumaczowa. Na przedzie otwiera się widok na osiedle pod szczytem Góry św. Anny z barokowym kościółkiem oraz położoną powyżej, niedawno ponownie otwartą dla turystów wieżę widokową na wierzchołku wzgórza.

Krzyżówka ze szlakiem żółtym / Widok spod Krępca na Górę św. Anny

Dochodzimy do położonego w kępie drzew kościółka św. Anny i wybieramy szlak zielony, który prowadzi wzdłuż kościelnego ogrodzenia (słabe oznakowanie).

Barokowy kościółek św. Anny

Wychodzimy ponownie na łąki i zmierzamy lekko pod górę w stronę bliskiej już wieży widokowej na Górze św. Anny. W obrębie zadaszenia w przyziemiu wieży znajdują się ławki, na których można odpocząć przed wspięciem się na szczytową platformę.

Ostatni odcinek podejścia na Górę św. Anny

Panorama z niej jest całkiem, całkiem – przy dobrej widoczności sięga pewnie Karkonoszy, przy gorszej obejmuje obok sąsiedniego Krąpca Wzgórza Włodzickie, niemal całe Góry Sowie z Nową Rudą poniżej, pobliską Górę Wszystkich Świętych i Góry Stołowe.

Panorama z wieży na Górze św. Anny – Wlk. Sowa, Grabina i Kalenica w G. Sowich / G. Wszystkich Św. i Wzgórza Ścinawskie
Panorama z Góry św. Anny – Góry Stołowe / Krępiec, Wysoka i Pardelówka

Do Nowej Rudy możemy zejść albo szlakiem żółtym, wzdłuż stacji drogi krzyżowej, albo szlakiem zielonym, który prowadzi przez pewien odcinek skrajem lasu z widokami na miasto i pasmo Gór Sowich.

Widok z zejścia do Nowej Rudy na Góry Sowie

W mieście szlak zielony przecina park, obchodzi centrum (można ten odcinek skrócić, przechodząc przez rynek, następnie schodząc schodkami nad Włodzicę i kierując się uliczką w stronę blokowisk na stokach Sokolego Garbu. Powinniśmy wyjść z powrotem na szlak przy “biedronce”). Następnie czeka nas dość mozolne podejście przez osiedle mieszkalne i następnie teren ogródków działkowych do granicy pól pod Sokolim Garbem (615 m).

Podejście przez ogródki pod Sokolim Garbem

Nagrodą za wspomniane podejście będą ładne widoki z pól pod Krępcem na Nową Rudę, Góry Sowie i G. św. Anny z Krępcem.

Widoki spod Sokolego Garbu na Góry Sowie

Szlak zielony kieruje się już spłaszczonym terenem prosto, mija niewielką kapliczkę i na rozdrożu biegnie dalej prosto, przecinając poprzeczną drogę gruntową (uwaga na słabe oznakowanie, należy zignorować narzucającą się drogę odchodzącą w lewo pod skraj lasu pod szczytem Sokolego Garbu).

Góra św. Anny i Krępiec spod Sokolego Garbu / Kapliczka przy szlaku zielonym

Z tego odcinka, po prawej mamy ładne widoki na najwyższe partie Gór Sowich z wyłaniającą się zza rozległej Grabiny Wielką Sową oraz Kalenicą.

Panorama spod Sokolego Garbu – Wielka Sowa, Grabina, Kozia Równia, Kalenica / Zbliżenie na Kalenicę
Panorama spod Sokolego Garbugrzbiet Gór Sowich na pd. wsch. od Kalenicy
Szlak i droga dochodzą do linii drzew i przewijają się łagodnie na drugą stronę grzbietu pod szczytem Czerwieni (619), wychodząc na rozległe łąki nad kolonią Krajanowa.
Wyjście na łąki nad kolonią Krajanów

Szlak trzyma się jednak cały czas linii grzbietu, odbijając w prawo do schodzącej do kolonii drogi. Po kilkuset metrach wychodzi na sam grzbiet w rejonie płytkiego siodła między Czerwienią a Pardelówką.

Szlak zielony pod szczytem Czerwieni

Po prawej otwiera się ponownie szeroka przestrzeń łąk z panoramą doliny Włodzicy (widać wiadukt w Ludwikowicach Kłodzkich), Wzgórz Wyrębińskich oraz potężnego wału Gór Sowich.

Widoki z siodła pod Pardelówką na rejon Wielkiej Sowy i Wzgórza Wyrębińskie
Widoki z siodła pod Pardelówką- masyw Kalenicy / pd. część Gór Sowich

Cały czas prosto przecinamy siodło i lekkim łukiem w lewo rozpoczynamy podejście na Pardelówkę (ok. 740 m).

Pardelówka z siodła pod Czerwienią / Widok na Czerwień, Krępiec i Górę św. Anny
Podejście na Pardelówkę

W miarę zyskiwania wysokości w tyle wyłania się Krępiec i G. św. Anny, a przy dobrej widoczności także Kotlina Kłodzka z Masywem Śnieżnika.

Widoki z podejścia na Pardelówkę – Góra św. Anny, Krępiec / pd. część Gór Stołowych i Wzgórz Włodzickich
Widoki spod szczytu Pardelówki – Góry Sowie

Teraz albo skracając przez łąki przecinamy widokowy wierzchołek Pardelówki (740) albo obchodzimy go szlakiem, skręcając w lewo w widoczną drogę przecinającą pastwiska.

Na Pardelówce – resztki zimy / Sokół, Mała i Wielka Sowa oraz Grabina

Przed nami otwiera się widok na Górę Włodzicką i stożki Gór Suchych na horyzoncie.

Na Pardelówce – Góry Suche i Góra Włodzicka (po prawej Włodarz w G. Sowich)

Wspomniana droga w lewo dochodzi do granicy lasu na północno-zachodnich stokach Pardelówki i kierując się wzdłuż linii drzew doprowadza nas do poprzecznego duktu schodzącego z prawej od strony Góry Włodzickiej (ten odcinek był już opisywany w “drugą” stronę przy okazji trasy “Włodzickie pogranicze“).

Droga z Pardelówki do Krajanowa, w tle G. Sowie i G. Włodzicka

Wychodzimy na kolejne rozległe pola z widokami na graniczny grzbiet Gór Kamiennych z zapoznaną przez nas Wysoką oraz centralną część Gór Suchych – po prawej w oddali. Idziemy nim kawałek w lewo i na linii drzew biegnących w prawo, skręcamy w odchodzącą w tę stronę drogę.

Droga na przełęcz nad Krajanowem, w tle Góry Suche

Wspomniana prowadząca miedzą droga doprowadza nas do szerokiego gruntowego traktu biegnącego z kolonii Krajanów.

Wyjście na trakt z kolonii Krajanów / Pola nad Krajonowem, w tle Góry Suche i szczyt Góry Włodzickiej

Owym wygodnym traktem w prawo po kilkuset metrach docieramy na przełęcz między Krajanowem a Dworkami, gdzie rozpoczynaliśmy naszą wycieczkę.

Zejście na przełęcz nad Krajanowem / Widok znad Krajanowa na Górę Włodzicką

MAPA TRASY W MAPY.CZ (nieco zmienione przejście przez Pardelówkę)

wzg wl temp

Fragment mapy wyd. Sygnatura z: https://mapysudetow.files.wordpress.com z zaznaczoną trasą opisaną wyżej (na mapie brak wyznakowanego w terenie szlaku niebieskiego od granicy państwa nad Rzędziną przez Włodowice do Nowej Rudy).