Wokół doliny Cedronu

Wambierzyce (380) – znaki czarne – Rozdroże pod Golcem (430) – szlak rowerowy i znaki czerwone – Rogacz (705) – znaki żółte – Skalne Grzyby (wezeł północny – 715) – znaki czerwone i niebieskie – Rozdroże przy Słonecznych Skałach (680) – znaki zielone – Krzyżówka pod Radkowskimi Skałami (600) – znaki niebieskie – Leśna – bez znaków – Nowy Świat – znaki niebieskie – Wambierzyce.  Długość: 17 km. Suma podejść: 350 metrów.

Wycieczke możemy rozpocząć albo w samych Wambierzycach, albo w miejscu oznaczonym na lokalnych mapach atrakcji jako parking, które jest jednak jedynie szerokim zjazdem drogi leśnej i jest położone przy łuku drogi z Polanicy-Zdroju do Wambierzyc, nad łąkami Horebu (Synaju), tuż przy niedawno wyznakowanym szlaku czarnym z Wambierzyc do Szczytnej. W przypadku pierwszej opcji na głównym placu przed bazyliką wybieramy szlak czarny, który dość niespodzianie za bramą na ul. Wiejskiej skreca w lewo i podchodzi schodkami obok kapliczki na stok Taboru.

Przed wambierzycką bazyliką / Na wzgórzu Tabor

Po krótkim podejściu mijamy kaplice Przemienienia Pańskiego usytuowaną na spłaszczeniu Taboru i ścieżka zawija w lewo, mijając kolejne kaplice.

Kaplice na Taborze

Dochodzimy do tej upamietniającej dziesiecioro przykazań na wzniesieniu zwanym Synajem albo Horebem. Obok stoi rzeźba Mojżesza dzierżącego kamienne tablice.

Kaplica i posąg Mojżesza na Horebie

Z tego miejsca roztacza sie ładny widok na położone w dolinie Cedronu Wambierzyce z monumentalną jak na miejscowe warunki bazyliką, na tle rozległych łąk, zza których wystają czubki Gór Kamiennych.

Widok z Horebu na bazylike wambierzycką / Wambierzyce, w tle Góry Kamienne

Idziemy dalej skrajem lasu – po lewej przesuwają sie Wzgórza Ścinawskie, za którymi wyrastają z kolei te Włodzickie – z widoczną wieżą widokową na Górze św. Anny, nad którą z kolei dominują Góry Sowie.

Wambierzyce - Horeb Wambierzyce - Horeb

Na Horebie

Na skraju lasu, opodal wspomnianej wyżej szosy z Wambierzyc do Polanicy-Zdroju szlak czarny skreca w prawo i nieznacznie sie wznosi do leśnego rozdroża, gdzie napotykamy szlak rowerowy. Idziemy nim w prawo, w strone widocznego brzegu łąk na zboczach Golca (trasa rowerowa schodzi nieco w dół należy trzymać sie duktu prosto).

Góra św. Anny i Góry Sowie z Horebu / Pola na Horebie

Na granicy łąk z prawej dołączają znaki czerwone i zielone. Zanim podejmiemy nimi wedrówke warto sie rozejrzeć, bo panorama obejmuje otoczenie doliny Cedronu, Szczeliniec Wielki, Korune oraz rejon kamieniołomu nad Radkowem.

Widoki spod Golca: Radkowskie Skały, Szczeliniec Wielki, Mnich i Koruna

Gdy nieco podejdziemy za znakami czerwonymi wyłoni sie nam także bazylika wambierzycka na tle Gór Kamiennych i Sowich.

Łąki nad Wambierzycami

W lesie szlak zielony (wiodący do Suszyny) i czerwony sie rozchodzą – kontynuujemy wedrówke tym ostatnim, mozolnie podchodząc na grzbiet Golca, po to by krótko zejść do lokalnej szosy prowadzącej do wsi Studzienno, którą osiągamy na skraju lasu. Nieznacznie sie wznosząc i mijając stare wyrobiska kamieniołomów na Wysokim Wygonie (565 m) dochodzimy do granicy Studzienna.

Polana na Zaborzu / Droga do Studzienna

Szlak przechodzi skrajem malowniczo położonego pod samym grzbietem osiedla, mijając krzyż przydrożny.

Przydrożny krzyż w Studziennie

Kolejny, starszy krzyż pasyjny, oddalony o ok. 250 metrów stoi miedzy dwiema okazałymi białymi topolami – pomnikami przyrody, które otrzymały nieprzypadkowe imiona: Maria i Józef.

Białe topole w Studziennie

Asfaltowa droga schodzi w dół, my zaś kierujemy sie za znakami czerwonymi gruntowym gościńcem, wchodząc w obreb Parku Narodowego Gór Stołowych, o czym informują nas m.in. zamaskowane kamery przy drodze. Za polaną z kapliczką na tzw. Wabiku szlak opuszcza dukt i rozpoczyna bardziej zdecydowane podejście przez gestą buczyne.

Kapliczka na Wabiku / Buczyna przy podejściu na Skalne Grzyby

Teren wypłaszcza sie dopiero przed kapliczką pod tzw. Rogaczem, gdzie pojawiają sie też pierwsze formacje Skalnych Grzybów.

Na Rogaczu

Przy drewnianej wiacie i nowych “wypasionych” drogowskazach skrecamy w prawo na szlak żółty, który przewija sie wśród zagubionych w lesie skałek Skalnych Grzybów.

W Skalnych Grzybach

Odpocząć można na niewielkich polankach, wystepujących spłaszczeniach wśród piaskowcowych form.

Na szlaku żółtym przez Skalne Grzyby

Na dalszym odcinku przecina naszą trase szlak niebieski do Wambierzyc, który mógłby w połączeniu ze szlakiem zielonym od Pielgrzyma stanowić wariant wycieczki, jednakże cześć wspomnianego szlaku zielonego została zamknieta na okres do 31.07.2016 r. przez dyrekcje parku narodowego w celu ochrony gniazd ptasich.

Na szlaku żółtym przez Skalne Grzyby Na szlaku żółtym przez Skalne Grzyby

Pozostaje nam zatem kontynuować wedrówke za znakami żółtymi, które mijają kolejne malownicze ostańce.

Na szlaku żółtym przez Skalne Grzyby

Przy nastepnej drewnianej wiacie i zarastającej polance docieramy ponownie do szlaku czerwonego.

Zarastająca polanka / Na szlaku czerwonym

Kierujemy sie nim w prawo, mijając grzyba i piaskowcowe ścianki do przejścia Skalnych Wrót.

Rejon Skalnych Wrót
Za Skalnymi Wrotami

Za Skalnymi Wrotami króciutkim niebieskim szlakiem łącznikowym docieramy do szlaku zielonego i podążamy za nim w lewo, trawersem dolnego stopnia Gór Stołowych.

Początkowy odcinek szlaku zielonego
Zejście z krawedzi płaskowyżu

Z początku szlak biegnie górną krawedzią płaskowyżu, wkrótce jednak opuszcza go, schodząc do stóp skalnych urwisk.

Na szlaku zielonym

Przechodzimy pod zerwami Słonecznych Skał, okrążając głeboko wcietą doline Psiego Potoku.

Pod Słonecznymi Skałami

Osiągamy krzyżówke ze szlakiem niebieskim pod Radkowskimi Skałami – zainteresowani mogą dorzucić niecałe 2 km do trasy by obejść całe ich skupisko, najpierw w lewo wspomnianym szlakiem niebieskim, potem, od Stroczego Zakretu przy Szosie Stu Zakretów – za prowadzącymi u ich podnóża znakami zielonymi.

Pod ścianami Radkowskich Skał

Od krzyżówki szlaków pod Radkowskimi Skałami czeka nas dość strome z początku zejście szlakiem niebieskim do granicy lasu nad Radkowem.

Łąki miedzy Mnichem a Radkowem

Mijamy dwa niewielkie stawy położone z prawej stronie i na nastepnym skrzyżowaniu opuszczamy szlak, skrecając w prawo, w droge, wiodącą miedzy polami i łąkami w strone widocznego, oderwanego od głównego stoliwa, Mnicha (523 m).

Widok z łąk nad Radkowem: Góry Stołowe / Góry Kamienne

Przekraczamy niewielki ciek i dochodzimy do poprzecznego szerokiego traktu, wiodącego z Wambierzyc Górnych do Radkowa. Idziemy w nim, w lewo dochodząc do krzyżówki z dawną trasą kolei ze Ścinawki do Wambierzyc, przed ostatnim domem na radkowskiej ul. Polnej.

Nad Radkowem: widok na rejon Białej Skały, Bożanowskiego Szczytu i Koruny / Mnich

Po torach oczywiście nie ma już śladu – jest natomiast wygodna, gruntowa droga, którą kierujemy sie w prawo, nieznacznie podchodząc.

Łąki pod Mnichem Łąki pod Mnichem

Na trasie dawnej linii kolejowej nad Radkowem

Otoczenie jest dość malownicze – za nami mamy Radków, w tle górują stołowe góry – Szczeliniec i Koruna. Po prawej oglądamy zalesiony płaskowyż Mnicha.

Widoki na Góry Stołowe / Mnich z trasy dawnej kolejki

Po lewej plątanina pól, łąk i lasków ciągnie sie aż po Wzgórza Włodzickie, Góry Kamienne i Sowie.

Widok ze zboczy Mnicha na północ – w tle Wielka Sowa

Nasza droga prowadzi zbieżnie do znaczonej kapliczkami lokalnej szosy Radków – Wambierzyce, zamknietej dla ruchu kołowego, którą prowadzą znaki niebieskie oraz szlak rowerowy. Wzdłuż drogi – starego szlaku pątniczego łączącego Wambierzyce z Broumowem stoi szereg krzyży i kapliczek.

Łąki pod Mnichem Łąki pod Mnichem

Widoki na droge Radków – Wambierzyce

Wreszcie wychodzimy na wspomnianą droge i w prawo, asfaltem docieramy do domostw położonego na łagodnym skłonie Mnicha osiedla Nowy Świat.

Droga do osiedla Nowy Świat

Mijamy nieliczne domy osiedla oraz kapliczke maryjną z 1680 roku, przycupnietą w kepie drzew.

Szlak niebieski w Nowym Świecie

Za osiedlem w panoramie zaczynają dominować Wzgórza Ścinawskie oraz znajomy masyw Golca, który odwiedziliśmy na początku trasy.

Widok na rejon Ratna Dolnego / Płaskowyż Golca ze stoków Mnicha

Mijając kolejne krzyże i figury, wśród nich okazałą kolumne ze św. Janem Nepomucenem, droga stopniowo obniża sie do Wambierzyc.

Droga do Wambierzyc

Wieś osiągamy tuż nad wambierzycką bazyliką, przy której rozpoczynaliśmy naszą trase.

Trznadel na skraju Wambierzyc / Cmentarz na wzgórzu Syjon

uwaga! początek na mapie poprowadzono szlakiem czerwonym wobec braku na podkładzie mapy drogi leśnej między szlakiem czarnym a czerwonym powyżej Taboru (szlak rowerowy) – oba warianty są alternatywne