Na Skalnik z Pisarzowic

Pisarzowice (490) – znaki niebieskie – Przeł. pod Wilkowyją (724) – znaki czerwone – Skalnik pd. (935) – znaki zielone – siodło pod Szubieniczną (720) – niebieski szlak koński i bez znaków – Pisarzowice. Długość: 12 km. Suma podejść: 500 metrów.

Samochód zostawiamy w Pisarzowicach, w górnej części wsi, za rozgałęzieniem dróg na Czarnów i Marciszów. Jeżeli zatrzymaliśmy się przy szosie do Marciszowa skręcamy przy jednym z domków w boczną drogę gruntową, po kilkuset metrach dochodząc do zniszczonej drogi do Czarnowa, gdzie napotykamy szlak niebieski. Idziemy nim pod górę do lasu, dość mozolnie wznosząc się zboczami Jaworowej (758).

Na szlaku niebieskim pod Jaworową

Dość szeroki pierwotnie dukt zwęża się i dochodzimy pod rozległe zgrupowanie skalne zwane Szarymi Skałami.

Pod Szarymi Skałami

Teren wyrównuje się, a wąska już ścieżka przeciska pośród kamieni, wyprowadzając na boczne ramię Rudaw Janowickich, które osiągamy tuż powyżej siodła między Jaworową (758) a Bukową.

Siodło między Jaworową a Bukową

Stąd możliwe są dwa warianty – albo szlakiem, który nieco kluczy po bukowym lesie, albo okrążającą szczyt Bukowej od północy przez łąki drogą.

Las na Bukowej

Oba warianty, mijając wierzchołek Bukowej wyprowadzają na przełęcz pod Wilkowyją (724), gdzie z lewej dołącza szlak czerwony.

Chmurne Karkonosze spod Wilkowyji – między Sulicą a Rudnikiem Przeł. Kowarska

Z obydwu skłonów przełęczy roztaczają się widoki – z południowego na rejon Przełęczy Kowarskiej i wschodnią część Karkonoszy, w której dominuje Lasocki Grzbiet, z przeciwnego – na Rudawy Janowickie z Dziczą Górą i Wielką Kopą.

Skalnik i Wielka Kopa spod Wilkowyji

Oba szlaki prowadzą prosto (słabe oznakowanie), podchodząc łagodnie pod Wilkowyję (776). Zakosami wznosimy się na rozległy wierzchołek (znów słabe oznakowanie), po czym znaki niebieskie i czerwone skręcają w prawo by stopniowo zejść na przełęcz między Wilkowyją a Bobrzakiem (ok. 745).

Wielka Kopa i Skalnik spod Wilkowyji

Na przełęczy z lewej dołączają znaki czarne i trzy szlaki wiodą niedaleko od brzegu rozległych łąk nad Czarnowem z panoramą Skalnika, Dziczej Góry i Wielkiej Kopy.

Wielka Kopa i Skalnik z rejonu siodła między Wilkowyją a Bobrzakiem

Wychodzimy na kolejny pas łąk z tzw. skandynawską wiatą, gdzie znaki niebieskie i czarne odbijają w prawo do Czarnowa, zaś szlak czerwony i żółty, z Przeł. Kowarskiej, który wkrótce doń dołącza nieznacznie podchodzą dalej. Zanim wejdziemy w las towarzyszy nam wciąż panorama Skalnika i Wielkiej Kopy z Sudetami Środkowymi w głębi.

Rozdroże pod Bobrzakiem

Tzw. Starym Traktem Kamieniogórskim osiągamy Przełęcz pod Bobrzakiem (808), gdzie szlaki czerwony i żółty skręcają w prawo i, mijając zarastającą przecinkę z widokiem na Śnieżkę, rozpoczynają ostatnie podejście na Skalnik.

Widok na Śnieżkę z rejonu Przeł. pod Bobrzakiem

Zostawiamy wkrótce wygodny leśny gościniec i przez ciemny, gęsty świerkowy bór wznosimy ku skałkom zwanym Końmi Apokalipsy.

Konie Apokalipsy

Skałki w ostatnich latach nieco odsłonięto poprzez wycinkę sąsiednich drzew.

Przy Koniach Apokalipsy

Tuż za skałkami osiągamy główny węzeł szlaków tej części Rudaw Janowickich, tuż poniżej południowego wierzchołka Skalnika.

Na Skalniku południowym

Na szczyt Ostrej Małej, która tworzy ten wierzchołek prowadzi odnoga szlaku, mijając kolejne skałki.

Ostra Mała
Na Ostrej Małej

Z platformy widokowej na udostępnionej schodkami Ostrej Małej roztacza się wspaniała panorama Karkonoszy, Gór Izerskich, Kotliny Jeleniogórskiej, pn. części Rudaw Janowickich i Gór Kaczawskich.

Panorama Karkonoszy ze Skalnika
Góry Sokole i Kaczawskie (kolejno: Łysa Góra, Okole, Maślak, Skopiec i Baraniec) ze Skalnika

Wracamy na krzyżówkę i za znakami zielonymi oraz niebieskimi rozpoczynamy zejście do Czarnowa.

Na Skalniku południowym

Po drodze, z otwierających się przecinek mamy ograniczone widoki na Góry Krucze i Rychory.

Przecinka z widokiem na rejon Bramy Lubawskiej

Szlaki obniżają się do wygodnej stokówki okrążającej Skalnik od pd. wsch. i prowadzą nią kawałek w lewo, by odbić niespodziewanie w prawo, w dół, przez ciemny świerkowy bór. Na następnym zakosie szlaków (w prawo i potem w lewo) można go ściąć wydeptaną ścieżką.

Rejon Bramy Lubawskiej  z zejścia do Czarnowa
Wreszcie znaki niebieski i zielony wychodzą na prowadzący donikąd, wyłożony kostką, deptak nad górną częścią Czarnowa i dochodzą nim do krzyżówki szlaków za gospodarstwem agroturystycznym Czartak. Szlak zielony wiedzie w lewo asfaltową drogą, mijając skrzyżowanie szos, następnie opuszcza ją, skręcając w prawo, w polną drogę.
Na szlaku zielonym w Czarnowie
Droga wznosi się lekko na boczne ramię Skalnika, łączące główny grzbiet Rudaw Janowickich z Szubieniczną.
Szlak zielony pod Szubieniczną
W tyle zostaje boczny grzbiet Rudaw Janowickich z Wilkowyją, którym podchodziliśmy na Skalnik. Przed nami wyrasta Dzicza Góra z kamieniołomami na Bielcu.
Wilkowyja spod Szubienicznej / Dzicza Góra spod Szubienicznej
Osiągamy linię grzbietu i zostawiamy schodzący do Rędzin szlak zielony, skręcając w polną drogę w prawo, którą biegnie niebieski szlak koński. Za nami widnieje zalesiony masyw Skalnika, z którego zeszliśmy.
Łąki pod Szubieniczną
W głębi, zza Wilkowyji wyłania się Lasocki Grzbiet, zaś zza Bobrzaka – Kowarski Grzbiet i Śnieżka.
Panorama spod Szubienicznej na wschodnie Karkonosze
Szlak koński wchodzi w las i łagodnie wznosi się na spłaszczony wierzchołek Szubienicznej. Następnie dukt dość stromo opada na przełęcz między tą kulminacją a sąsiednią Jagodą. Na siodle po lewej otwiera się przesieka z widokiem na Wielką Kopę.
Las na Szubienicznej / Wielka Kopa spod Jagody
Tu zostawiamy niebieski szlak koński i skręcamy w wyjeżdżony dukt w prawo i zaraz w lewo, w poszerzoną niedawno stokówkę trawersującą od południa stoki Jagody. Droga obniża się stopniowo, mijając niewysokie, ale rozległe skałki.
Skałki pod Jagodą
Leśna trakt okrąża od południa Jagodę i schodzi ku granicy pól, gdzie niespodziewanie z lewej znowu pojawia się niebieski szlak koński. Idziemy nim w prawo, wychodząc na łąki z panoramą Wielkiej Kopy i Pisarzowic, za którymi wznosi się rejon Bramy Lubawskiej.
Łąki nad Pisarzowicami: widoki na Wielką Kopę i rejon Bramy Lubawskiej
Nieco zarastającą drogą, zakosami szlak obniża się stopniowo ku widocznej po lewej szosie Pisarzowice – Marciszów.
Zejście do Pisarzowic
Wychodzimy na szosę i kierujemy się prawo do miejsca, gdzie zostawiliśmy samochód i gdzie rozpoczęliśmy wycieczkę.