Podkarkonoskie stawy

Stawy Karpnickie (370) – znaki zielone – rozdroże pod Bucznikiem (405) – czerwony szlak rowerowy – Stawy Łomnickie (380) – bez znaków – Pod Mrowcem (410) – znaki zielone – Rozdroże nad Jedlicą (430) – znaki czerwone – Bukowiec (420) – ścieżka przyrodnicza i bez znaków –  rozdroże pod Bucznikiem – znaki zielone – Stawy Karpnickie. Długość: 12 km. Suma podejść: 200 metrów.

Wycieczkę można rozpocząć w kilku miejscach – opisanym wyżej, Bukowcu (trasa będzie krótsza o ok. 2 km), Łomnicy Górnej czy Mysłakowicach. My zaparkowaliśmy przy Wielkim Stawie i drodze (grobli) łączącej Wojanów z Karpnikami, gdzie przechodzi szlak zielony z Karpnik do Mysłakowic, niemniej można podjechać drogą gruntową aż do skrzyżowania szlaków zielonego i żółtego rowerowego, co zaoszczędzi ok. 1,5 km spaceru.

Wielki Staw / Widok znad Wielkiego Stawu na Śnieżkę

Przez pierwszy odcinek szlak prowadzi drogą gruntową przez łąki nieco powyżej Stawów Karpnickich, co oznacza że można natknąć się na czające się w okolicznych zaroślach ptactwo oraz pooglądać sobie nad drzewami wianuszek Karkonoszy. Dochodzimy do krzyżówki ze szlakiem rowerowym z Krogulca tuż obok dużego stawu hodowlanego (ok. 100 metrów w lewo), znad którego widać Skalnik i czubek Śnieżki.

Na szlaku zielonym / Staw w rejonie wsi Krogulec

Przy stawie droga i znaki zielone zakręcają w prawo i wznoszą się łagodnie zboczami Bucznika (450) ku granicy lasu – w tyle oglądamy pasmo Rudaw Janowickich od Gór Sokolich po Skalnik.

Widoki na Rudawy Janowickie

Na siodle i rozdrożu pod Bucznikiem, opuszczamy szlak zielony, kontynuując spacer Drogą Królewską. Skręcamy w lewo i zaraz potem w prawo, w czerwoną trasę rowerową, która wiedzie utwardzoną drogą wśród podmokłego terenu. Mijamy staw po lewej i obniżamy się łagodnie ku granicy lasu, za którą osiągamy jeden ze stawów nad wsią Łomnica.

Stawy przy Drodze Królewskiej

Po lewej, zza znaczonego skałkami wzgórza (395 m) zaczynają wyłaniać się Karkonosze.

Pola nad Łomnicą Górną – w tle Karkonosze (masyw Śląskich Kamieni i Wielkiego Szyszaka)

Widok na Karkonosze (masyw Smogorni)

Droga Królewska na rozdrożu przy stawie zakręca w lewo i stopniowo wznosi się w stronę wspomnianego wzgórza.

Na Drodze Królewskiej, w tle masyw Smogorni

Z rozległego grzbietu na prawo od drogi panorama jest jeszcze szersza i obejmuje także wyłaniającą się zza Mrowca Śnieżkę.

Panorama ze wzgórza 395 na Karkonosze / Śnieżka, Mała Kopa i Równia znad Łomnicy Górnej

Śląskie Kamienie i Śmielec ze wzgórza 395

W tyle, zza Wzgórz Karpnickich wyłaniają się Góry Sokole.

Góry Sokole znad Łomnicy Górnej / Wzgórze 395

Droga Królewska obniża się do kolejnej krzyżówki na polach. Tu opuszczamy ją i skręcamy w lewo, kierując się ku widocznej granicy lasu pod Mrowcem, gdzie wracamy na szlak zielony.

Na Drodze Królewskiej nad Łomnicą Górną

Wędrujemy nim w prawo, przecinając wąskie pasmo lasu i schodząc ponownie na skraj łąk z widokami na Wzgórza Łomnickie oraz zachodnią część Karkonoszy po Szrenicę. W oddali wystaje też Wysoki Kamień w Górach Izerskich.

Widoki ze szlaku zielonego: Łomnica Górna / zachodnie Karkonosze

W miarę jak będziemy przesuwać się na południe do panoramy dojdą w tyle Góry Kaczawskie. Wreszcie znaki zielone zakręcają w lewo, w las i doprowadzają do krzyżówki ze szlakiem czerwonym z Mysłakowic.

Widok na Góry Kaczawskie spod Mrowca / Chmury nad Śnieżnymi Kotłami

Kierujemy się nim prosto, pod górę, następnie zakosami podchodząc na grzbiet Mrowca (513). Tutaj znaki giną z powodu wycinki, która odsłoniła też widok na Skalnik – kierujemy się w prawo, duktem trawersującym kulminację Mrowca, mijając skałkę Sowi Kamień – dawniej punkt widokowy na Karkonosze aż proszący się o odsłonięcie.

Krzyżówka na Mrowcu / Sowi Kamień

Przez następny odcinek znaki czerwone będą nam towarzyszyć jedynie sporadycznie – jeśli jednak będziemy trzymać się głównego duktu prosto nie zgubimy się. Szlak pojawia się ponownie w obfitości na siodełku pod jednym ze spiętrzeń w pd. ramieniu Mrowca, obok zarastającej przecinki z widokiem na Karkonosze, gdzie trasę naszą przecina szlak rowerowy. Stąd kierujemy się w lewo po przecięciu szerokiej drogi i bocznego dopływu Jedlicy, wychodząc na łąki nad Bukowcem.

Zarastające wylesienie na grzbiecie Mrowca / Nad Stawem Kąpielnik, w tle sztuczne ruiny

Szlak kieruje się w prawo na groblę między Stawem Kąpielnik i Stawem Ponurej Kapliczki, zostawiając po prawej tzw. Opactwo.

Skalnik znad Stawu Kąpielnik / Karkonosze wschodnie znad Stawu Ponurej Kapliczki

Oczywiście zanim skierujemy się dalej, warto odpocząć na ławeczce, nad stawami, przy pięknym widoku na Karkonosze.

Staw Ponurej Kapliczki

Śnieżka / Równia pod Śnieżką znad Stawu Ponurej Kapliczki

Wracamy na szlak czerwony, który okrąża groblą największy z bukowieckich stawów – Kąpielnik. W momencie gdy znaki czerwone zakręcają ostro w prawo, odbijamy w lewo, w stronę widocznego wzgórza ze skałkami.

Staw Kąpielnik / Dawne założenie parkowe w Bukowcu

Schodkami dostajemy się na wzgórze, gdzie stoi niewielka replika greckiej świątyni i schodzimy na jego przeciwległy stok, obok dawnego domku ogrodnika, wychodząc na drogę, którą biegną szlak rowerowy i ścieżka przyrodnicza. Idziemy nimi w lewo do rozdroża pod lasem, gdzie ścieżka odbija w prawo na skraj łąk z widokami na Kowarski Grzbiet.

Tzw. świątynia Ateny / Odejście ścieżki przyrodniczej

Wznosimy się grzbietem, mijając pastwiska z bydłem szkockim i osiągając skraj łąk pod szczytem wzgórza z tzw. zamkiem Kesselburg. Aby dostać się na wierzchołek należy tu odbić w prawo, potem na skraju łąki w lewo, stromą ścieżką po niewielkich skałkach.

Wypas pod zamkiem Kessel / Łąka z widokiem na Skalnik

Wieża sztucznych ruin została udostępniona jako punkt widokowy, z którego widać Góry Kaczawskie i część Karkonoszy, które jeśli chcemy podziwiać to albo rankiem, albo popołudniem, bo w pozostałej części dnia prześwietla je zwykle słońce.

Zamek Kesselburg

Sztuczne ruiny / Widok na Karkonosze z zamkowej wieży

Wracamy do ścieżki przyrodniczej i tu proponuję ją opuścić, schodząc widoczną drogą na zachód, gdyż następny jej odcinek wyznakowano beznadziejnie – po krzakach i zaroślach. Należy dojść do biegnącego poniżej duktu ze szlakiem rowerowym i skierować się nim w prawo, przecinając siodło na grzbiecie Wzgórz Karpnickich (tu już z powrotem napotkamy ścieżkę). Z siodła (uwaga na znaki, bo szlak rowerowy schodzi do Krogulca, a ścieżka przyrodnicza biegnie drogą w lewo, a potem w prawo) kierujemy się na pas łąk nad Krogulcem.

Łąki nad Krogulcem

Zobaczymy stąd spory kawałek Rudaw Janowickich – od Gór Sokolich przez Karpniki, Starościńskie Skały po Wołek i Skalnik.

Góry Sokole ze Wzgórz Karpnickich

Zbliżenie na Krzyżną Skałę / Widok na rejon Lwiej Góry, Wołka i Dziczej Góry

Ścieżka przyrodnicza zagłębia się teraz w las, nieznacznie obniżając. W momencie gdy po prawej pojawi się szkółka leśna, należy przed jej ogrodzeniem skręcić w prawo, w boczny dukt, wyprowadzający na znajome rozdroże pod Bucznikiem. Stąd jeszcze około kilometr w prawo przez malownicze łąki do szosy Wojanów – Karpniki i stawu, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.

Zejście Drogą Królewską

Skalnik znad Karpnickich Stawów