Szlak Dzikiej Róży

Radochów (400) – bez znaków – Nad Skrzynką (460) – bez znaków – Wielkie Rozdroże (690) – znaki niebieskie – Radochów. Długość: 11,5 km. Suma podejść: 450 metrów.

Od razu ostrzegam że obecnie trasa w lasach na niektórych odcinkach (podejście na Bzowiec, zejście z Gomoły Jesionowskiej – szlak niebieski, początkowy odcinek podejścia na Cierniak) zniszczona w wyniku zrywki i ścinki drzew. Natomiast pierwszy odcinek jest bardzo przyjemny, choć miejscami klaustrofobiczny z powodu odrutowań pastwisk po obu stronach drogi. Samochód można zostawić na placyku za Białą Lądecką, za sklepem spożywczym. Przy sklepie napotykamy znaki niebieskie Lądek-Zdrój – Przełęcz Kłodzka, które odchodzą w prawo na widoczny Cierniak, ale my kierujemy się asfaltową drogą na prawym brzegu Białej Lądeckiej, mijając barokowego nepomuka.

Radochowski nepomuk / Cierniak z Radochowa

Na krzyżówce za nepomukiem skręcamy w prawo, a potem idziemy prosto asfaltową ulicą, która zaraz wykonuje łuk w lewo. Idziemy wśród luźnej zabudowy w szerokiej dolinie rzecznej, po prawej mając Cierniak, po lewej Krowiarki z dominującą nad nimi Czarną Górą.

Czarna Góra z Radochowa / Łąki w Radochowie

Droga kończy się dochodząc do poprzecznego traktu do Jaskini Radochowskiej, którym prowadzi szlak żółty. Wędrujemy nim w prawo ku granicy lasu i przy owej granicy na krzyżówce, skręcamy w lewo, w przyjemną żwirową drogę wśród łąk. Znów otwierają się po lewej widoki na Krowiarki i Czarną Górę. Po kilkuset metrach na lewo od niej wyłoni się czubek Śnieżnika Kłodzkiego.

Widoki znad Radochowa na Masyw Śnieżnika

Zostawiamy z tyłu Cierniak i wędrujemy pośród łąk oraz pól – po lewej przesuwa nam się panorama Masywu Śnieżnika. Za nami natomiast wyrastają Góry Złote.

Widoki z trasy: Cierniak / Masyw Śnieżnika

Mijamy słupową kapliczkę i między polem a pastwiskiem dochodzimy do kamiennego krzyża stojącego w cieniu drzew.

Droga z Radochowa, w tle Cierniak i Góry Złote / Pola nad Trzebieszowicami

Jeszcze wcześniej na horyzoncie zamajaczą nam Góry Bystrzyckie a bliżej – kamieniołom w Romanowie i pasemko Gór Żelaznych.

Widok w stronę Gór Bystrzyckich / Widok na Góry Złote

Na rozwidleniu przy wspomnianym krzyżu kierujemy się prosto – trakt wykonuje łuk w prawo i z lewej strony dochodzi droga z Trzebieszowic. Przyjemna, biała droga tu się kończy, dalszy odcinek jest rozjechany przez sprzęt rolniczy, dowożący bydło na rozległe pastwisko na stokach Nadwornej (498).

Czarna Góra i Śnieżnik na tle Krowiarek / Nad Trzebieszowicami

Na skraju owego pastwiska przycupnęła ładna kapliczka św. Huberta i św. Eustachego. Potem czeka nas odcinek wzdłuż pastwiska – po lewej niestety pojawiają się zadrzewienia i rozległa panorama znika.

Kapliczka św. Huberta / Pastwisko na stokach Nadwornej

Za pastwiskiem mijamy odrutowane skrzyżowanie i drogą na wprost, wzdłuż szpaleru cisów rozpoczynamy łagodne podejście na grzbiet Gruszki. Drzewa po lewej ponownie przerzedzają się i oglądamy znów Śnieżnik z Czarną Górą.

Pod Nadworną / Podejście pod Gruszkę – widok na Śnieżnik

Za grzbietem otwiera się widok na lewo na Trzebieszowice oraz położoną za nimi północno-zachodnią część Krowiarek.

Widok na Góry Żelazne / Kościół w Trzebieszowicach

Za kolejną kapliczką osiągamy grzbiet z rozwidleniem dróg i zabudowaniami. Na wprost otwiera się panorama na Wzgórza Rogówki oraz Góry Bystrzyckie.

Krzyżówka nad Skrzynką, w tle Wzgórza Rogówki i Góry Bystrzyckie

Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i, mijając luźne zabudowanie rozpoczynamy podejście ku granicy lasu. W miarę zyskiwania wysokości panorama w tyle się poszerza. Całkiem ładnie widać już Śnieżnik.

Nad Skrzynką: w tle wał Gór Bystrzyckich / widok na Masyw Śnieżnika

Na południowym-zachodzie za lasem pól i krańcem Krowiarek dostrzegamy Góry Bystrzyckie – najpierw ich północną część z Łomnicką Równią i Kamienną Górą, potem także najwyższe partie rejonu Jagodnej.

Śnieżnik znad Skrzynki / Pn. część Gór Bystrzyckich

Na lewo, za Wzgórzami Rogówki wyłaniają się nam w oddali Góry Kamienne, a w pewnym momencie także płaskowyże obu Szczelińców w Górach Stołowych.

Góry Kamienne / Szczeliniec Wielki znad Skrzynki

W dole ładnie rozłożyła się Skrzynka z barokowym kościółkiem, z której dochodzi tu boczna droga. Warto na skraju lasu odpocząć, bo to ostatnie tak widokowe miejsce. Następnie droga kieruje się w prawo, grzbietem zagłębiając w las i lekko wznosząc. Mijamy skraj łąki z lewej oraz krzyżówkę duktów, gdzie maszerujemy prosto. Na kolejnej, gdy główny trakt zakręca zakosami w prawo, pod górę idziemy prosto, zarośniętym początkowo duktem, który zaraz się jednak rozszerza.

Skrzynka na tle Wzgórz Rogówki / Krajobraz z Górami Bystrzyckimi w tle

Dość łagodnie, mając po prawej południowe ramię Bzowca, wznosimy się jednostajnie na rozdroże na grzbiecie. Tutaj idziemy prosto (z lewej dochodzi tzw. Dukt na Garbach ze Skrzynki) w stronę widocznej, niewysokiej stąd kulminacji Bzowca (697 m n.p.m.). Wygodny gościniec zostawia ją z lewej strony i wiedzie płasko wzdłuż linii grzbietu. Na kolejnej, rozległej krzyżówce a właściwie placu zrywkowym po prawej, między drzewami możemy wypatrzeć Masyw Śnieżnika. Cały czas prosto dochodzimy do rozdroża pod samym szczytem widocznej na wprost Gomoły Jesionowskiej (702 m n.p.m.), gdzie napotykamy szlak niebieski z Ptasznika.

Śnieżnik z Bzowca / Śnieżnik i Czarna Góra spod Gomoły Jesionowskiej

Zejście w dolinę Bzowca, którą szlak osiąga przy Jaskini Radochowskiej, wcześniej łącząc się ze szlakiem żółtym jest dość skomplikowane przez zrywkę i pozostawione po niej bale i gałęzie, szkółkę, którą posadowiono na środku duktu i szlaku, więc znaki niebieskie obchodzą ją z prawem po krzakach, wreszcie zrytą i wypłukaną przez wodę drogę na dość stromym odcinku. Dopiero u zbiegu ze znakami żółtymi osiągamy dość wygodny trakt, który będzie nas wiódł aż do łące przy jaskini i wywierzysku. Znaki niebieskie prowadzą stąd kawałek drogą w stronę Radochowa po czym skręcają w lewo i rozpoczynają niezbyt strome podejście na Cierniak, który osiągamy na bocznym ramieniu, tuż przy kaplicy.

W dolinie Bzowca / Na Cierniaku

Z Cierniaka schodzimy przez gęsty las ciągiem pątniczych schodów, w górnej części uszkodzonych (należy zachować ostrożność), potem spadzistą ścieżką, przy kapliczce osiągając skraj łąk z ładną panoramą Radochowa w otoczeniu Krowiarek, zza których wystają Czartowiec w Górach Złotych i znajoma Czarna Góra.

Zejście z Cierniaka / Kapliczka pod Cierniakiem

Już płasko, wśród łąk a potem gospodarstw docieramy do skrzyżowania przy sklepie i moście na Białej Lądeckiej, gdzie rozpoczynaliśmy wędrówkę.

Widok z łąk pod Cierniakiem na Radochów / Radoszka (565) z zejścia do Radochowa

MAPA TRASY W MAPY.CZ

List

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

Szlak dzikiej róży

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)