U stóp Masywu Ślęży

Przeł. Tąpadła (380) – znaki zielone – Pod Skalnem (420) – bez znaków i znaki czarne – Rozdroże koło Mysłakowa – bez znaków – Tąpadła – bez znaków – Przeł. Tąpadła (380). Długość: 8 km. Suma podejść: 200 metrów.

Trasę spaceru pokazano na mapie – w bardziej suchych warunkach można ją przedłużyć około dwukrotnie przez Mysłaków i Wiry na Szczytną oraz wracając na Tąpadła żółtym szlakiem przez Przeł. Jędrzejowicką. Ponieważ polne drogi jeszcze nie wyschły po zimie poniżej opisuję krótszy wariant. Z parkingu na Przeł. Tąpadła idziemy za znakami zielonymi i niebieskimi trawersem południowo-zachodnich stoków Ślęży, mijając kolejne skalne rumowiska.

Na trawersie Ślęży

Po pewnym czasie szlak niebieski odchodzi w prawo na Ślężę, natomiast znaki zielone przecinają podnóża osuwisk Skalnego. W momencie gdy się one zaczynają w lewo odchodzi w dół ścieżka na wykonany niedawno wyrąb. Możemy się nią skierować albo nadrobić około kilometr bardziej wygodnym wariantem drepcząc prosto duktem aż do najbliższego rozdroża i schodząc traktem w lewo za znakami ścieżki rowerowej.

Śnieżka, Źródlana Góra, Lasocki Grzbiet oraz Kotły Małego i Wielkiego Stawu z przecinki pod Skalnem

Przecinka ta położona jest na tyle dogodnie że rankiem przy dobrej widzialności umożliwia bardzo ładne obserwacje niezbyt bliskich Karkonoszy – od Śnieżki po Szrenicę. Jak widać wyżej wczoraj (sobota) trafiliśmy na bardzo dogodne warunki jeśli chodzi o przejrzystość – oczywiście w ciągu dnia się pogarszały.

Panorama spod Skalnego: Karkonosze, Pogórze Wałbrzyskie, Masyw Trójgarbu i Świdnica / Zbliżenie na Smogornię i Mały Szyszak

Świdnica prezentowała się niemal jak Jelenia Góra na tle Śnieżnych Karkonoszy, przed którymi w charakterze forpoczty występował Trójgarb z nowo wzniesioną wieżą widokową. Po lewej standardowo Chełmiec, ale on zwykle i tak dobrze jest widoczny.

Świdnica pod Karkonoszami / Chełmiec spod Skalnego

Wspomnianą wyżej przecinką albo wariantem dłuższym dochodzimy do stokówki poniżej gdzie czeka na nas kolejna widokowa przecinka.

Jeszcze jedno zbliżenie na Śnieżkę / Borowa i Rybnicki Grzbiet spod Skalnego, bliżej Klasztorzysko

Panorama Karkonoszy ze szlaku rowerowego

Przecinka ta ma to do siebie że widok jest jeszcze szerszy i obejmuje Sudety od Gór Sowich przez Wzgórza Kiełczyńskie aż po Góry i Pogórze Kaczawskie. Odpowiada zatem najciekawszej części panoramy z wieży widokowej na Ślęży a nie trzeba tak wysoko się drapać.

Na szlaku rowerowym pod Skalnem

Karkonosze i Świdnica ze stokówki pod Skalnem

Teraz będziemy się kierować w stronę widocznego na dole, u podnóży Mysłakowa. Możemy to uczynić idąc prosto do szosy (krótszy wariant), albo na potrójnym rozdrożu skręcić w prawo, na szlak czarny. W momencie gdy dojdzie on do poprzecznej drogi należy skręcić nią w lewo i po kilkuset metrach w drogę w prawo, wychodzącą na widoczne rozległe pola.

Widok na Mysłaków / Wyjście na pola nad Mysłakowem

Ich skrajem biegnie droga z Sadów, którą idziemy w lewo, oglądając znów ładne widoki. Po prawej przesuwają nam się Góry Wałbrzyskie (od Borowej po Trójgarb) i Karkonosze.

Pola nad Mysłakowem

Na wprost przybliża się ku nam Szczytna we Wzgórzach Kiełczyńskich.

Nad Mysłakowem

Dochodzimy do szosy Przeł. Tąpadła – Sady i kierujemy się nią w prawo do najbliższego zakrętu. Na tym odcinku wabił nas klangor żurawi, które lubią przeciągać tędy, omijając Ślężę. Niestety uciekły zanim dotarliśmy na miejsce “strzału” z aparatu.

Wyjście na szosę Przeł. Tąpadła – Sady

Idąc szosą zostawiamy w tyle urwiska Skalnego i kopę Raduni. Przy wspomnianym łuku zostawiamy asfalt i kierujemy się prosto, polną drogą wiodącą wprost do Mysłakowa.

Ślęża i Radunia z szosy Sady – Przeł. Tąpadła

Nie dochodzimy jednak do wioski, lecz w miejscu, gdzie pojawia się asfaltowa droga w lewo wędrujemy nią, znów zbliżając do głównych kulminacji Masywu Ślęży.

Ślęża z drogi do wsi Tąpadła / Masyw Raduni z drogi do Tąpadeł

Przed laskiem asfalt się kończy, przekraczamy mostkiem niewielki potok i krótko wznosimy na skarpę na granicy kolejny pól. Droga wiedzie prosto między nimi lekko pod górę. Po obu stronach znów pojawiają się widoki – z lewej Radunia i Ślęża, z prawej – ponownie perspektywa sięga odległych Karkonosz.

Widoki z drogi do wsi Tąpadła: Radunia / Chełmiec i Karkonosze

Panorama z drogi do Tąpadeł

Wieś Tąpadła osiągamy przy willi Barysiówka i wkrótce dochodzimy do głównej szosy z Przeł. Tąpadła do Wirów. Przecinamy ją i kierujemy się drogą lekko w lewo, do góry, mijając luźną zabudowę.

Widok z wsi Tąpadła na Ślężę / Radunię

Stopniowo wznosimy się ku granicy lasu, a w tyle znów rozszerza się panorama, obejmując masyw Wielkiej Sowy, Wzgórza Kiełczyńskie i rejon Świdnicy po Karkonosze.

We wsi Tąpadła – na wprost Radunia

Szosa do Wirów nad wsią Tąpadła, w tle Góry Wałbrzyskie i Karkonosze / Zbliżenie na Chełmiec i Karkonosze ze Śnieżka

Od granicy lasu kierujemy się cały czas prosto, jednostajnie pod górę, dochodząc wreszcie przy jednym z ramion Raduni do szlaku żółtego z Przeł. Jędrzejowickiej, którym prosto, po chwili wychodzimy na skraj polany z parkingiem na Przeł. Tąpadła, gdzie zaczynaliśmy nasz spacer.